Ua En Ru

21.08.2018

Мінімум 11 українських сайтів заблоковано у Криму сповна, ще 19 – частково (моніторинг)

Повідомлення про блокування сайтів від провайдера «SevStar»

Кримська правозахисна група (КПГ) у липні–серпні 2018 року здійснила моніторинг блокування інтернет-сайтів на території Криму – українських інформаційних ресурсів, зокрема, сайтів крупних українських телеканалів. Перевірка доступності сайтів здійснювалася через мережу семи різних провайдерів у шести кримських містах: «БелНет» (м. Білогірськ), «SevStar»(м. Севастополь), «КСТ» (м. Сімферополь), «Мечта»(м. Сімферополь), «Боспортелеком» (м. Керч), «ЯлтаНет» (м. Ялта), «SkyLine»(м. Красноперекопськ). Також для порівняння було здійснено моніторинг блокування тих самих сайтів через одного з провайдерів у Москві.

КПГ перевірила 30 сайтів, доступ до яких частково чи повністю обмежений мінімум в одному з вищезазначених міст.

  1. «UA:перший», http://1tv.com.ua/(блокують 3 провайдери)
  2. «ЧТРК», http://blacksea.tv/(блокують 7 провайдерів)
  3. «Цензор» http://censor.net.ua/ (заблокований у Криму та РФ)
  4. «Еспресо ТВ», http://espreso.tv/(блокують 4 провайдери)
  5. «Гордон», http://gordonua.com/ (блокують 2 провайдери)
  6. ”ICTV”, http://ictv.ua/ru/ (блокують 3 провайдери)
  7. «Крим.SOS», http://krymsos.com/(блокують 3 провайдери)
  8. “TV”, http://liveam.tv/(блокує 1 провайдер)
  9. «Меридіан», http://meridian.in.ua/(блокують 3 провайдера)
  10. «Новий канал», http://novy.tv/ (блокують 3 провайдери)
  11. «QHA», http://qha.com.ua/(блокують 3 провайдери)
  12. «След», http://sled.net.ua/(заблокований у Криму та РФ)
  13. «Спротів.інфо», http://sprotyv.info/(блокують 3 провайдери)
  14. “Uainfo”, http://uainfo.org/(блокують 3 провайдери)
  15. «Пʼятый канал”, http://www.5.ua/ (блокують 7 провайдерів)
  16. ”Blackseanews», http://www.blackseanews.net/ (блокують 4 провайдери)
  17. «События Крыма», http://www.sobytiya.info/ (блокують 3 провайдери)
  18. «СТБ», http://www.stb.ua/ (блокують 3 провайдери)
  19. «15 минут», https://15minut.org/(заблокований у Криму та РФ)
  20. «АТР», https://atr.ua/ (блокують 2 провайдери)
  21. «Фокус», https://focus.ua/(блокують 7 провайдерів)
  22. «Главное», https://glavnoe.ua/(блокують 2 провайдера)
  23. «ГР», https://hromadskeradio.org/ (заблокований у Криму та РФ)
  24. «ЦЖР», https://investigator.org.ua/ (блокують 2 провайдери)
  25. «Крим.реалії», https://ru.krymr.com/ (блокує 1 провайдер)
  26. «ДЕПО», https://www.depo.ua/ (блокує 7 провайдерів)
  27. «Обозреватель», https://www.obozrevatel.com/ (блокує 2 провайдери)
  28. «УП», https://www.pravda.com.ua(заблокований у Криму та РФ)
  29. «РБК»,  https://www.rbc.ua/(заблокований у Криму та РФ)
  30. «Главком», https://glavcom.ua/(блокують 6 провайдерів)

Моніторинг продемонстрував, що 11 сайтів з цього списку заблоковані усіма сімома провайдерами, перевіреними у Криму. Такими сайтами є «Чорноморська телерадіокомпанія», «П’ятий канал», «Українська правда», «Цензор.нет», «15 минут», «Громадське радіо», «Укрінформ», «Фокус», «Депо», «След.нет», «РБК». Водночас, у Москві заблоковано лише 7 сайтів з 30. Відзначимо, що сайт «Главком» недоступний у Москві, проте досяжний у Красноперекопську.

У березні 2018 року КПГ також здійснювала моніторинг блокування сайтів в Криму. Результати цих двох моніторингів різняться. Під час минулого моніторингу, здійсненого КПГ в Криму, сайти «5 каналу», «ЧТРК» і «Української правди» блокували не всі провайдери. Зараз їх заблоковано як мінімум сімома кримськими провайдерами. Під час останнього моніторингу «Європейська правда» виявилася цілком доступною у всіх перевірених провайдерів, хоча минулого разу вона була геть недоступна. Водночас до списку додався сайт «Главком», який минулого разу не був об’єктом моніторингу.

Інші сайти зі списку блокуються у кожному місті по-різному. Наприклад, сайти «Еспресо ТВ» і “Blackseanews”блокують чотири провайдери з семи. Сайти «Крим.Реалії» та” liveam.tv”  а момент моніторингу були заблоковані лише сімферопольським провайдером «Мечта». Сайти «АТР», «Гордон», «Обозреватель»и «Центр журналістських розслідувань» недоступні лише у сімферопольського провайдера «Мечта» та у ялтинського провайдера «ЯлтаНет».

Сімферопольський провайдер «Мечта» блокує 29 сайтів з загального списку моніторингу.

Красноперекопський “Skyline” блокує 23 сайти, ялтинський «Ялтанет» блокує 17 сайтів, а білогірський «БелНет» – 24 сайти з цього списку. Керченський «Боспортелеком» блокує 12 сайтів, а сімферопольський «КСТ» і севастопольський «Севстар» – лише 11.

У шести з семи кримських провайдерів усього лише кілька сайтів заблоковано із посиланням на вимоги Роскомнагляду. Але, в основному, з сайтами просто не встановлюється з’єднання або на екрані з’являється напис «Помилка 403».

Скриншот: Разъяснения красноперекопского провайдера “SkyLine” о блокировках сайтов

Скриншот: Роз’яснення красноперекопського провайдера “SkyLine” про блокування сайтів

Виключенням є красноперекопський провайдер“SkyLine”, який у 16 випадках блокування посилається на вимоги Роскомнагляду і закон РФ «Про інформацію, інформаційні технології та захист інформації». Насправді, у реєстрах, вказаних провайдером у поясненні до блокування, перебувають лише 2 сайти з цих 16. При цьому частина сайтів, що заблоковані у Красноперекопську нібито за вимогами Роскомнагляду, доступні у деяких провайдерів в інших містах Криму.

Такі дії провайдерів свідчать про вибіркові та незаконні блокування українських інформаційних сайтів в Криму.

Результати моніторингу підтвердили тенденцію подальшого обмеження свободи слова та доступу до інформації на півострові. Чисельність заблокованих у Криму сайтів у порівнянні з минулим роком зросла. При цьому, у підконтрольному Кремлю медіапросторі Криму розпалюється ненависть до українців, мусульман і кримських татар та інших груп. Масштабне блокування українських інформаційних ресурсів у Криму позбавляє кримчан вільного доступу до інших думок, робить їх більш схильними до агресивної пропаганди РФ, зокрема й військової. Блокування українських ЗМІ в Криму, разом із агресивним розпалюванням ненависті до українців, уможливлюють більш ефективний вплив на свідомість молодих людей призовного віку. При цьому мілітаризація свідомості, розпалювання ненависті та блокування альтернативних джерел інформації використовуються РФ для вчинення воєнного злочину – мобілізації громадян Криму до армії держави, що окупує, а також для пропаганди добровільного вступу до армії держави, що окупує.

Необґрунтоване обмеження доступу до інформації є грубим порушенням фундаментальних прав людини. Кримчан, власне, намагаються позбавити спроможності узнавати інформацію про Україну та проблеми, що мають місце з українцями в Криму, тому що підконтрольні Кремлю ЗМІ приховують більшість таких фактів від мешканців півострова. Дії російської влади в Криму призводять до нищення плюралізму думок і фактичній заміні незалежних ЗМІ джерелами агресивної державної пропаганди.