CRIMEAN
HUMAN RIGHTS V.
GROUP

HUMAN RIGHTS CENTER




C R I M E A o FREEDOM OF SPEECH
* IN OCCUPATION
Information Analytics Report

on persecuting journalists and bloggers
within the Crimean Peninsula territory

(March 2014 — September 2019)




Authors: Ms. Iryna Siedova
Ms. Tatyana Pechonchyk
Ms. Tatyana Rikhtun

‘Crimea: Freedom of Speech in Occupation. Information Analytics Report on
persecuting journalists and bloggers within the Crimean Peninsula territory’ (March
2014 - September 2019). — Kyiv, 2020. — 40 p.

The publication presents the results of documenting and structuring the facts of stifling the
freedom of expression within the territory of the occupied Autonomous Republic of Crimea and the
city of Sevastopol for the period from late February 2014 to May 2019.

Mass media materials being circulated on the territory of Crimea since the occupation of the
peninsula by the Russian Federation in March 2014 as well as information from open sources,
including information resources of the governmental bodies of Ukraine, the Russian Federation
and the “authorities” of Crimea de facto, the Crimean Human Rights Group and the ZMINA Human
Rights Center were used in the publication.

The publication targets representatives of governmental bodies, educational and research
institutions, diplomatic missions and international organizations as well as non-governmental,
including human rights, organizations.

The Crimean Human Rights Group (CHRG) is an organization of Crimean human rights
defenders and journalists whose goal is to promote the observance and protection of human
rights in Crimea through documenting cases of violations of human rights and the international
humanitarian law within the territory of the Crimean Peninsula and attracting a wide attention to
such issues, as well as to find and elaborate instruments for protecting human rights in Crimea.
The CHRG team consists of experts, human rights experts and journalists who, since February
2014, have been participating in monitoring and documenting human rights violations in Crimea.
The CHRG attention is focused on violating the human rights due to unlawful actions of the Russian
Federation in Crimea. The outcomes of the CHRG monitoring and documenting the human rights
violations are presented in monthly monitoring reviews (for monitoring reviews: http://crimeahrg.
org/category/monitor) of the human rights situation in Crimea as well as issue reports and articles
(for issue reports and articles: http://crimeahrg.org/category/analytic).

The ZMINA Human Rights Center activity areas are protection of freedom of speech, and
freedom of movement, discrimination countering, prevention of tortures and cruel treatment,
impunity combating, support for human rights defenders and civil activists in Ukraine, including
the occupied Crimea, and also protection of people affected by armed conflict in Ukraine. The
organization delivers information campaigns, and educational programs, monitors and documents
cases of human rights violations, prepares research and analytical documents, and seeks change
through national and international advocacy (organization activity description: https://org.zmina.
info/activities/).

ZMINA informs on the situation with human rights observance in Ukraine through own media
web portal, Facebook and Twitter social networks, YouTube profile and other mass media platforms
(Zmina Media Web Portal https://zmina.info).

© Crimean Human Rights Group NGO
© ZMINA Human Rights Center NGO



CONTENTS

Acronyms

Introduction

Methodology
Executive Summary

Conclusions and Recommendations

vt N W N

Conclusions

Overview of major trends

Legislative restrictions of freedom of speech and expression
due to enforcement of the Russian laws in Crimea

Blocking Ukrainian Mass Media

TV Channels and Radio Stations

Internet outlets

Fight with «QHA» IA and Avdet Newspaper
Establishment of new Crimean Tatar mass media in Crimea

Other persecutions for expressing the opinion

18
21
21
25
28
32
33
33




CRIMEA: FREEDOM OF SPEECH IN OCCUPATION

NFU

AF

1A
CoAO
CHRG
MIA
DIA
PPCS
DDIA
RTVTC
RF

COE
MM
Ed.Com
RTVB C
cc

FSB

al

E Center

BSN

Naval Forces of Ukraine

Armed Forces

Information Agency

Code of administrative offenses
Crimean Human Rights Group
Ministry of Internal Affairs
Department of International Affairs
Police Patrol and Checkpoint Service
District Department of Internal Affairs
Radio and TV Transmitting Center
Russian Federation

Council of Europe

Mass Media

Editorial comment

Radio and TV broadcasting company
Criminal Code

Federal Security Service (Bureau)
Center for Journalistic Investigations
E Countering Center

Black Sea Navy




Information Analytics Report (March 2014 — September 2019)

INTRODUCTION

Right to free speech is one of the main concepts in the system of democratic
human rights, that constitutes the ability to express thoughts freely in oral or writ-
ten form. It is enshrined in the Universal Declaration of Human Rights, the European
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms, and in
national constitutions of most countries.

One would not say that before the occupation of Crimea by Russia in 2014, the
situation with freedom of speech on the peninsula was ideal, but one may feel safe
to say that independent media and journalists did not generally face any obstacles
in their work, and even the state-owned media were not subject to all-inclusive
censorship.

After the occupation by the Russian Federation, Crimea appeared under the
regime of enormous state control of information and censorship by the state,
with excluding out independent and pro-Ukrainian information platforms, that
has been repeatedly recorded by international organizations and human rights
defenders.

So, according to Freedom House assessment, in 2014 the freedom of speech rate
in Crimea dropped to one of the worst in the world. The organization’s report stated
that on a 100-point scale, where 100 is the worst indicator, the peninsula received
94 points and entered the list of “worst of the worst” territories, though even such
countries as Syria and Iran received 90 points, and Russia itself — 83 points.

For five years of the occupation of Crimea, Ukrainian human rights organizations
have documented 369 cases of violation of freedom of speech and expression in
Crimea. In a number of cases, the victims were the media or groups of journalists,
with many subject to several types of violations at once.

Over hundred Crimean journalists and ten media editorial offices were forced to
leave the Crimean peninsula and movel to the mainland of Ukraine. Many journal-
ists left the profession due to censorship and fear of persecution.

In this study, we have tried to structure all cases of persecuting journalists in
Crimea and attacking the right to free speech. However, some cases have not been
included into the public part of report because some journalists and bloggers did
not want to make these facts public.



CRIMEA: FREEDOM OF SPEECH IN OCCUPATION

METHODOLOGY

The report describes cases of squeezing professional journalists, bloggers and
staff of Crimean mass media who were working on the Crimean peninsula when
the operation to occupy Crimea by the Russian Federation (from February 20, 2014)
started or are working now if these cases are directly or indirectly related to viola-
tions of the right to free speech.

According to the recommendations of the Committee of Ministers of the Council
of Europe, the term “journalist” “journalist” means any natural or legal person who
is regularly or professionally engaged in the collection and dissemination of infor-
mation to the public via any means of mass communication.!

At the same time, the Committee of Ministers of the Council of Europe notes
that compliance with own ethical standards, professional conduct rules and stan-
dards shall be a strong indicator of the mass media. The standards mentioned in
this context are truthfulness, responsibility, freedom of expression and the media,
equality, justice and journalistic independence.?

The book uses information of the monthly monitoring of the situation with
freedom of speech in Crimea by ZMINA Human Rights Center and the Crimean
Human Rights Group, from the beginning of the actual occupation of Crimea in late
February 2014 to September 2019.

The book contains the information presented by CHRG and ZMINA HRC monitors
as well as event witnesses, victims, and their lawyers.

The information disseminated by information resources, mass media staff, and
bloggers who fully or partly financed out of the RF budget, is published only if
checked additionally in at least two -non-interrelated- sources.

T Recommendation No. R (2000) 7 of the Committee of Ministers to member states on
the right of journalists not to disclose their sources of information htips://zakon.rada.gov.ua/
laws/shovw/994_124

2 Recommendation CM/Rec(2011)7 of the Committee of Ministers to member states on a
new notion of media hitps://www.refworld.org.ru/publisher, COEMINISTERS...5511765¢4,0.html


https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_124
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_124
https://www.refworld.org.ru/publisher,COEMINISTERS,,,5511765c4,0.html

Information Analytics Report (March 2014 — September 2019)

EXECUTIVE SUMMARY

After the Russian occupation freedom of speech curtailing has started in Crimea.
For this purpose, the RF laws on countering extremist activities, criminal prosecu-
tion for calls for separatism, administrative prosecution of journalists, arbitrary de-
tentions, physical attacks, threats, elimination of independent media, and blocking
of alternative sources of information were used.

For these years, the authors of the report have collected over 350 facts of per-
secuting journalists and bloggers on the peninsula. Such actions were generally
performed by representatives of the occupation authorities and law enforcement
forces.

The highest number of violations was in March 2014 — during the armed oc-
cupation, when the journalists from all over the world worked in Crimea. From
February 26 to March 22, 2014, more than 100 cases of violating the rights of jour-
nalists and bloggers were recorded. At least 39 journalists and 48 editorial offices of
various media, including foreign ones, reported these facts. The journalists and film
crews were subject to various methods of pressing: battery, kidnapping, tortures,
arbitrary detentions, damage to property, prohibition of filming and rejection to
enter the peninsula, various threats and intimidation. Such actions were generally

RF military men at a Ukrainian military unit, Kerch,
5 March 2014. Photo — Yelena Lysenko




CRIMEA: FREEDOM OF SPEECH IN OCCUPATION

performed by ‘paramilitary units’ of ‘Kazaks’, ‘militia members’, ‘folk self-defence’
controlled by the RF, and Russian military men who had all strategic facilities in
Crimea under their control at that time.

Many Crimea journalists who spoke publicly against the occupation, had to
leave the peninsula in March 2014, fearing for their lives and health.

Within this period, radio frequencies Ukrainian FM radio stations were broad-
casting at, were seized. Since early March, Russian radio stations began broad-
casting at these frequencies. On-air broadcasting all-Ukrainian national television
channels was also stopped in March 2014, and replaced with broadcasting Russian
television and radio companies.

At the beginning of March 2014, the broadcasting of Ukrainian TV channels “1+1",
“CHANNEL 5", “INTER” and the “CHERNOMORSKAYA” Crimean RTV BC and others
was blocked. In June, cutting off the cable broadcasting of Ukrainian TV channels
started on the peninsula.

In September 2014, the digital broadcasting of Ukrainian television channels
was also cut off in Crimea.

After the RF set up de facto its control over Crimea, editorial offices of Crimean
TV channels ATR, and LALE, and CHERNOMORSKAYA RTV BC, offices of websites:
15 MINUTES, QHA, SOBYTIA KRYMA, and the Center for Journalistic Investigations,
GRAZHDANSKAYA OBORONA, BlackSeaNews, and MEYDAN Radio stopped work-
ing. Now these media keep on publishing / airing / releasing the content about
Crimea, but most journalists live in Kyiv on permanent basis. Some of them do
not visit Crimea for fear of criminal and administrative persecution by the RF
authorities.

When the Russian laws were enacted in Crimea, repressions against journalists
transformed into legal actions. The media were forced to obtain a RF registration
licence, with unwelcome mass media rejected licensing.

On March 31, 2015, re-registration of the Crimean media that had worked under
Ukrainian licences, finished. As of April 1, 2015, according to the press office of
Roskomnadzor data, 232 media were registered, including 163 print media and
news agencies.? According to the UN, at the beginning of 2014, about 3,000 media
were registered in Crimea.*

3 Roskomnadzor registered over 200 mass media in Crimea/ Interfax, 1Apr 2015 http.//
www.interfax.ru/russia/433642

* Situation with human rights in the temporarily occupied Autonomous Republic of
Crimea and Sevastopol City (Ukraine) / UN, — https.//www.ohchr.org/Documents/Countries/UA/
Crimea2014_2017_RU.pdf


http://www.interfax.ru/russia/433642
http://www.interfax.ru/russia/433642
https://www.ohchr.org/Documents/Countries/UA/Crimea2014_2017_RU.pdf
https://www.ohchr.org/Documents/Countries/UA/Crimea2014_2017_RU.pdf

Information Analytics Report (March 2014 — September 2019)

Some journalists were fired due to re-registration of the media, and many employ-
ees disloyal to the occupation authorities were not hired by the re-registered media.

In addition, a number of local television and radio broadcasters were revoked their
licences, that prevented them from participating in the frequency allocation tender,
held by the RF authorities. On February 25, 2015, a tender for the right to lease ground-
based broadcasting radio frequencies in Crimea and Sevastopol, announced by the
Federal Service for Supervision of Communications, Information Technologies and
Mass Communications, was held in Moscow. Frequencies of six Crimean radio stations
(TRANS-M-RADIO, BRIZ RTV BC, MORION RTV BC, LIDER radio, ASSOL radio, RADIO
NASHEGO GORODA), based on the tender results, were transferred to other users.

During this period, the set-up of new Crimean media controlled by the occupation
authorities and funded from the local and state budgets of the Russian Federation,
started. The main messages of these media are to deny absolutely the fact of armed
seizure of Crimea, to encourage violence and conscription to the RF army, to dis-
respect regularly journalistic ethics, and to incite hatred, to pro-Ukrainian media
also. Hate speech against Ukrainian journalists was also regularly used by Russian
officials and the Russian-controlled authorities of the occupation administrations.®

The next step in destroying access to independent information sources in
Crimea was blocking Ukrainian Internet media resources. Such actions began
in 2015 with selective blocking of Ukrainian and Crimean media for, as it was
said,“extremist” content.

|n

For instance, on August 4, 2016 in Simferopol, the local “prosecutor’s office’
initiated blocking access to KRYM.REALII online media. As it was said by Natalia
Poklonskaya, the head of the office, in the future “only certain articles” of the site
containing “extremist appeals” might be blocked, while generally the access to the
resource would be unblocked. This being said, N. Poklonskaya pointed out that she
was initiating the complete closure of the Internet resource.®

As of the end of September 2019, at least 30 Ukrainian information Internet
resources were completely or partially blocked in the Crimea.’

Pro-Ukrainian journalists and bloggers who did not agree with the occupation
became victims of criminal and administrative persecution. Anti-terrorism and

> Hate Speech in Infosphere of Crimea: Analytical Information Report on spreading hate
speech on the Crimean Peninsula territory (March 2014 — July 2017)/ Under general edi-
torship of I.Siedova and T.Pechonchik, Kyiv, 2018. — 40 p. https://crimeahrg.org/wp-content/
uploads/2018/03/Hate-book-RU.pdf

® Poklonskaya Explained Why KRYM.REALII Website Was Blocked/ RIA NOVOSTI, 4 Aug
2016 — hittps://ria.ru/society/20160804/1473591757.html

" For more details, see Blocking Media Resources section


https://crimeahrg.org/wp-content/uploads/2018/03/Hate-book-RU.pdf
https://crimeahrg.org/wp-content/uploads/2018/03/Hate-book-RU.pdf
https://ria.ru/society/20160804/1473591757.html

CRIMEA: FREEDOM OF SPEECH IN OCCUPATION

Screen shot of blocking CENSOR NET Ukrainian website,
Sevastopol, February 2019

[ocTyn 3anpeLieH

HocTtyn k gaHHomy MHTepHeT-pecypcy
orpaHunyeH no Tpe6osaHuio PockoMHaasopa.

3anpawuBaeMbin agpec HapyLwaet TpeGoBanuna
3akoHogarenscTea Poccuickon ®egepauvnn
wn/vnun BXOAMUT B CNUCOK 3anpeleHHbIX.

N

POCKOMHAA3OP

Co cnuckamMm pecypcoB, AOCTYN K KOTOPbIM 3aKPbIT,
MOXHO O3HaKOMUTLCS noapoBHee:

®epepantubIil CIMCOK IKCTPEMUCTEKUX MATE

Enumiit peectp nof
ceressix agpec »,
COARPKALING HHHOPMAUMIO, PACNPOCTRAHEHUE KOTOROM B POCCHACKON DEALPALUM
sanpeweHo.

anti-extremist laws were used for politically motivated persecution. Criminal cases
were built against four persons because of publications that named Crimea a part
of Ukraine. In total, ten criminal cases with signs of politically motivated criminal
prosecution for free speech are known.

POLITICALLY MOTIVATED CRIMINAL PERSECUTION
OF JOURNALISTS AND BLOGGERS

. Status as of
Name Employer Charged with 31 May 2019
Ms. Anna Andriyevskaya Center for Article 280.1-2 Free, under
Journalistic investigation, in the
Investigations list of extremists
Mr. Andrey Klimenko  BlackSeaNews Article 280.1 Free, under
investigation, in the
list of extremists
Mr. Yuriy II'chenko blogger Articles 280 and 282 Free, under
investigation, in the
list of extremists
Mr. Nikolay Semena KRYM. REALII Article 280.1-2 On 2.5 years of
probation, in the list
of extremists
Mr Eskender Nebiyev ~ ATR RF CC Article 212-2  On 2.5 years of
probation
Mr. Nariman Crimean Solidarity RF CC Article 205.5-2 In Rostov na Donu
Memediminov Detention Center

Mr. Remzi Bekirov Crimean Solidarity RF CC Article 205.5-1

In Rostov na Donu
Detention Center



Information Analytics Report (March 2014 — September 2019)

Mr. Osman Arifmemetov Crimean Solidarity RF CC Article 205.5-2 In Rostov na Donu
Detention Center

Mr. Tofik Abdulgaziyev ~ Crimean Solidarity RF CC Article 205.5-2 In Rostov na Donu
Detention Center

Mr. Rustem SheykhaliyevCrimean Solidarity RF CC Article 205.5-2 In Rostov na Donu
Detention Center

Ms. Gul’'sum Khalilova  ATR RF CC Article 280.1-2 Free, arrested in
absentia

Crimean authorities also used administrative arrests and fines to persecute
journalists and bloggers. So, two years before the arrest on a criminal charge, civil
journalist Remzi Bekirov had been detained for three days of administrative arrest
for reposting in thesocial network. Remzi Bekirov and Osman Arifmemetov were
detained while filming at the house of a Crimean Solidarity activist that was being
searched, and received five days of administrative arrest each under the “unautho-
rized rally” article.

Totally, at least 13 administrative cases,® with signs of politically motivated per-
secution for free speech, are known. Within such cases the journalists and bloggers
were punished with administrative arrests for 3 to 10 days and fines of RUR500
to 15,000. As to the accusation, the articles were different: the journalists were
charged with attending unauthorized rallies, disseminating extremist symbols,
violating the conditions of stay in the RF, taking drugs. When searched within such
cases, some civil journalists were expropriated computers and mobile phones.

Since the start of occupation, “judges of the peace” of Crimea have considered
at least nine administrative cases more against journalists and editors under R
CoAOQ Art. 13.15 (abuse of freedom of the media). Many definitions in this article
contradict the freedom of expression fundamentals. Ukrainian laws do not have
the similar article. Reviewing the use of this article in Crimea has showed that
“abuse of media freedom” for the Russian Federation authorities means referring
to a banned organization without indication that this organization is banned in the
Russian Federation. In such articles, the Crimean media revile “banned” organiza-
tions, using sometimes the hate speech. But the ‘courts’ leave unaddressed the
facts of hatred incitement. Penalties are imposed not for using the hate speech, but
for mentioning the organization without ‘banned in the RF’ label.

8 Remzi Bekirov — two administrative arrest for 3 and 5 day; Osman Arifmemetov —

a 5 days’ arrest, Seydamet Mustafayev — a 10-days’ arrest, Alimdar Belialov — a RUR10,000
fine, Amet Suleymanov — a RUR15,000 fine, Seytumer Seytumerov — a RUR2,000 fine,
Madeline Roache — two fines of RUR2,000 each, Nuri Abdureshytov — a RUR500 fine,
Yevgeniy Gayvoronsky — a 10 days’ arrest, Mumine Saliyeva — a RUR1,000 fine, Lutfiye
Zudiyeva — a RUR2,000 fine



CRIMEA: FREEDOM OF SPEECH IN OCCUPATION

10

Russian security men came to search the ATR Crimean Tatar TV
Channel, 26 January 2015. Photo — Krym.Realii \RFE\RL “
/ 777/ f/j///////! r 7114
L Lyt

’ / i o »/! f_/j',»’

The editorial offices of pro-Ukrainian media were searched, equipment was
sometime withdrawn without any legal grounds, and either returned unworkable,
or was not returned at all, that shut down the work of entire staff as it happened
with Crimean outlets AVDET and 15 MINUT. The ATR Crimean Tatar TV Channel was
searched three times.

Some searches were in the houses of journalists as part of criminal cases started
against their former colleagues, media owners or other persons. These actions in
some cases also resulted into withdrawing equipment, computers, mobile phones.

At least 15 journalists and bloggers reported such searches: freelancers Zair
Akadyrov, Lenyara Abibulayeva, Pavel Veselik, Ruslana Liumanova; former and current
ATR employees Lilia Budzhurova, Roman Spiridonov, Elzara Isliamova, Amet Umerov;
activists of the Ukrainian Cultural Center, that published the KRYMSKY TEREN news-
paper, Galina Balaban, Olga Pavlenko, Crimean Solidarity streamers Alimdar Belialov,
Tofik Abdulgaziyev; BlackSeaNews journalist Tatyana Guchakova; blogger Yelizaveta
Bogutskaya; journalist of the Center of Journalistic Investigations Natalya Kokorina.

Extrajudicial searches were also in the houses of other journalists who wished
to remain anonymous.

Another method of squeezing for the five years of occupation has become arbi-
trary detentions of journalists on filming or collecting the information. When the
report was published, at least 47 cases of such arbitrary detention were known.
13 of them occurred in March 2014 and were accompanied with invaders’ duress.



Information Analytics Report (March 2014 — September 2019)

Since April 2014, journalists had been mainly detained by the occupying security
forces. Such detentions were accompanied with forced transportation to the police
station, verification of documents and mobile phones, psychological pressure and
unauthorized interrogations. No documents substantiating these detentions were
provided to journalists, and the victims’ statements on violation of their rights
were not further investigated.

The most frequent violation of the rights of journalists for the entire period of
the occupation has been denying the information. Local authorities left journalistic
requests unaddressed, security men and governmental officials restricted in vari-
ous ways the access of undesirable journalists to the buildings of local authorities,
courts, press centers and venues for public events. The refusal was often explained
by lack of accreditation to participate in certain events. Attempts to get to the scene
of events ended for journalists with seizing or breaking the equipment, unlawful
detentions, and sometimes physical coercion.

For five years of monitoring, more than 80 cases of a complete ban on shooting
and at least eight cases of denying access to public information have been record-
ed. In other 13 cases, journalists were prevented from filming, including physical
attempts to take away the equipment.

In addition, a number of cases when entry to the territory of Crimea through
the administrative border with mainland Ukraine was denied by the Russian

Detention of journalist Zair Akadyrov, Simferopol,
to — zairl.livejournal.comv

1



CRIMEA: FREEDOM OF SPEECH IN OCCUPATION

12

Ban to enter Crimea — for Alina Smutko vz
aance =

avGanke KpoiM (

Hotpmneimoe yripawteite PCE Pocchit no Pec Bac d)c,’leMl'"on

1
\|||),|||‘|c”"\., yiehosuser Bae 0 TOM, $10 B Of"olu¢l|“
CAYADON He onacKoc it Pocgiiicrodt @estepaititlt o P‘mw,wgmpawtwcuml
i home e acpainiors oprm HenoanTeAioN MacTil PR
uheasa b Moccpfickyo Geaspazie) d)e.tlcpaumo
b ¥
NPHIDTO. pewenine o pepaspenlei  Bbe3A8 B PoccHiteKy10

AepanbHOIO 3aKoHa 01 13
fickoi denepatimi ¥
qem,  BBC3N

I eOuTIETCTingG ¢ noganynktom | vderi L cTathil 27 ®e
ayera 1996 1. No | 14-03 «O nopRaKe BbI3AA i3 Pocc
[T It I’uccilﬁcxyl() chncpaulllOB. B cpasH €
Hareppuropmio Pocenttexoit ®eaepaumn Bas He paspeien

* 0 27.08.2028 roja
LACHE, MecHu, (i 30 XO10POIQ SEPWT 3131 R Pocculexy 0 eacpaui)

authorities were recorded. During the annexation the journalists were not al-
lowed to enter by the armed people without any reason for this. Later, RF FSB
border guard men have started to detain journalists at the crossing line and de-
nied them entry.

At least three Ukrainian journalists were handed bans in writing to enter the
territory of Russia. Based on these documents, they were also denied entering the
territory of the Crimean peninsula. Ms Anastasia Ringis, UKRAYINSKA PRAVDA jour-
nalist, is banned to enter Crimea till 2020; Ms Alina Smutko and Ms Aliona Savchuk,
KRYM. REALII newspersons, till 2028.

Persecutions may be launched by anonymous denunciations reporting danger-
ous, as it was said, actions of journalists to the security men.

Denunciations were written not only on undesirable journalists, but also on the
Crimeans, who commented on to the Ukrainian media. For example, in December
2016, members of the “Crimean Public Chamber” reported lvan Komelov, an activist
from Sevastopol, to the RF FSB for commenting to the KRYM. REALII online outlet
(RADIO SVOBODA Project), stating that “this project activity is prohibited in the
Russian Federation”.?

The websites of local pro-Ukrainian media reported also large-scale DDos at-
tacks that shut down operations of such mass media for some time.

The local “Prosecutor’s Office” sent out warnings to journalists “about the inad-
missibility of extremist actions,” thus threatening to prosecute for the publications
not-prohibited by Ukrainian laws. The public activists who publicly advocated for
the media, were also threatened.

9 Member of Sevastopol Public Chamber Was Reported to FSB for Comments to Krym.
Realii / Krym. Realii, 09 Dec 2016. http://ru.krymr.com/a/news/28165652.htm/


http://ru.krymr.com/a/news/28165652.html

Information Analytics Report (March 2014 — September 2019)

Photo of complaint on independent KRYM. REALII outlet sent
to the ‘Prosecutor’s Office’ of Crimea in November 2018

Tematura oBpauieHna
O NpoRanernE IXCTPAMKIMA. BOIBYNICHUA HEHAGHGTI M BPIRALI

Texcr obpaujenun
Lobpsift qeHb,
B HHTEPHETE €CTh Takan "OpraniIaLps” WK MyNna Nl KOTOPas Kaswiael cebn "Kpuiv peaman®. Oua peaer
P o CTe npoTve Pocouickoit ©eappam, EBIAYMEIEAET W YTDHRYET HEIaTHBMYIO

DOPMBLIIO NPO TEPPMTOPWID PO, HIC rPaxAaH 4 HEWY KyNETYPY. Ol CHIMIOT BUTR0 DONKKK NPO KpuiM, NHLYY
HOBOCTHGIE TEXCTH
A v mou [0y 3R, NpokmBaowme 8 Xpeivy # Ci e He DA P Y NOML NPO HAW
JAMENATENEHLH NOSTYOCTPDS HA AX WK \HOHHBY PBCYPOAX, # NPO NP B0 ¥ MHTENeN Kpbima, a o

NACTHOCTYH W (PO MOMX ADYIER (T K. O SBNSIGTCR MISECTHBIMK Briorepami § Kpumy).

MHe KBXETCR, 3Ty CRIaMNIAUMO UAw roynNY My GrMEHCADYET COCOANEE FACYARPCTEO YRDAMHA, ¢ LS/MHI0 NOCEAT,
DAY ¥ COMHERNA KHTENBA NONYCCTPORA k AedcTyOLWEMY NPSBATENLCTRY PO, 1 B DANDHEREM k CHEPXEHIND
KOHCTHTYLWOMHOIO CTROA.
Bce phaue nepe RABT MHE NONBrATS, HTO MX AGATENLBOCTS KA TEPPHTOPHK PO MoeT
ABNATLER HBIAKOHIHON,

Mpolwy NPoBepMTL, SBAACTCA Ak UX AEAENLHOCTL 3ZKOHHOA, SETH NPABOBYEH CUEHKY NX MRTEPUANAM, | B CRYHAE

BLRENEHAR HIPYWEHHA, NPHHATE COOTBETCTBYIOUWE vepel. flato mpwmumplx;_ﬁ%rie?wfpya opfaNel 1K 4
ITOM BONPOCE NIOX0 PAITUPACH 1 MOTY COPETUTECH HE N0 aapecy. i ) Y

LY
Cnncox mHTepHaT-pecy TRE OHK OCY T CH00 ASATENBHOCTL.
https: /v youlubse comichannelUCT xc2zFdioSLhqPaSmillKAfeatured e . o
https:iivk comicrymrealii YT ;
https: /Awenw ok ruflrymrealil L e _‘QMM/Q 4
hitps:iiru kryms comid T Tipany paopd Pocnytiamee Kphy S R A
Jars 22.11.2018 Boewn 08:33
NOUP-23450 18/
w2 n

So, on March 31, 2015, the “Prosecutor’s Office” of Crimea warned representa-
tives of the Mejlis of the Crimean Tatar people Nariman Dzhelial and llmi Umerov
about the inadmissibility of organizing, holding and participating in unauthorized
actions and events in support of the ATR Crimean Tatar channel, that was broad-
casting the last day in Crimea.”

The occupation administration officials discredited regularly and publicly the
Ukrainian mass media. Statements of such contents were published at websites of
local ‘authorities’, too.

For example, in August 2018, the website of the “government” of Crimea pub-
lished an interview with the deputy Chairman of the Council of Ministers of Crimea
Georgiy Muradov. Answering a question of a RIA Novosti journalist about methods
of countering Ukrainian television and radio broadcasting in Crimea, he said: “We
should not be afraid of Kiev propaganda. Crimeans have developed a stable im-
munity against it. And what so attractive can the Bandera regime offer us? It’s
another matter that on our part, we do be able to tell the Ukrainian audience
the truth about life in Crimea and in Russia, that the Kiev nationalist authori-
ties are concealing from it by any means. Our proper answer would be expanded

0 ATR, First Crimean Tatar TV Channel, Stopped Broadcasting/ Mejlis of Crimean
Tatar People, 01 Apr 2015 — hitp://qtmm.org/HoBoCTU/4660-npexpatii-BeLLaHne-nepBbii-
KDbIMCKOTATAPCKNIA-TeNleKaHasn-atr

13


http://qtmm.org/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8/4660-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%BB-%D0%B2%D0%B5%D1%89%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B5-%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B2%D1%8B%D0%B9-%D0%BA%D1%80%D1%8B%D0%BC%D1%81%D0%BA%D0%BE%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9-%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB-%D0%B0%D1%82r
http://qtmm.org/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8/4660-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%BB-%D0%B2%D0%B5%D1%89%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B5-%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B2%D1%8B%D0%B9-%D0%BA%D1%80%D1%8B%D0%BC%D1%81%D0%BA%D0%BE%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9-%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB-%D0%B0%D1%82r

CRIMEA: FREEDOM OF SPEECH IN OCCUPATION

14

broadcasting on the territory of neighbor state. And this is a task not only for
Crimean, but also for federal bodies.”

From the very first days of occupation, local “authorities” started using the ac-
creditation of journalists as a way to restrict access to information and a reason to
ban filming. For example, on November 25, 2014, the Presidium of the “Parliament”
of Crimea approved Resolution No. 222-1/14,” which regulates the rules for accred-
iting journalists,” media staff, and news agencies. According to the act, the parlia-
ment committee for the information policy may revoke accreditation for “biased
media coverage of activities”.

All cases that confirm the abovementioned trends are described in detail in the
annex to the report “FREEDOM OF SPEECH PERSECUTION CHRONOLOGY IN CRIMEA'."*

" Georgiy Muradov: Even Enemies Understand Russia Will Not Renunciate Crimea/ ‘Gov-
ernment’ of Crimea, 10 Jan 2018. https.//rk.gov.ru/ru/structure/2018_02_19_12_59_georgii_
muradov_dazhe_vragi_ponimaiut_chto_rossiia_ne_otkazhetsia_ot_kryma

2 Resolution no 222-1/14/«GOSSOVET KRYMA». http.//www.crimea.gov.ru/act/12947

B Rules for Accrediting Journalists/«GOSSOVEN KRYMAw, 25 Nov 2014. http.//www.crimea.
gov.ru/app/4201

™ Chronology of pressing the freedom of speech in Crimea. hitps.//crimeahrg.org/wp-con-
tent/uploads/2020/01/chronology-of-pressing-the-freedom-of-speech-in-crimea.paf


https://rk.gov.ru/ru/structure/2018_02_19_12_59_georgii_muradov_dazhe_vragi_ponimaiut_chto_rossiia_ne_otkazhetsia_ot_kryma
https://rk.gov.ru/ru/structure/2018_02_19_12_59_georgii_muradov_dazhe_vragi_ponimaiut_chto_rossiia_ne_otkazhetsia_ot_kryma
http://www.crimea.gov.ru/act/12947
http://www.crimea.gov.ru/app/4201
http://www.crimea.gov.ru/app/4201

Information Analytics Report (March 2014 — September 2019)

CONCLUSIONS AND
RECOMMENDATIONS

CONCLUSIONS

With its actions to restrict freedom of expression in Crimea, the Russian
Federation violates a number of legal norms of human rights and the international
humanitarian law.

Tortures by law enforcement agencies staff as well as the authorities failure
to act when investigating physical attacks on journalists constitute violations of
Articles 2 and 3 of the European Convention on Human Rights. Arbitrary deten-
tions and freedom restrictions constitute a violation of Article 5 of this Convention.
Gross violations during court proceedings and framed-up criminal and adminis-
trative cases against journalists and bloggers contravene Articles 6 and 7 of the
same document.

Moreover, all the cases mentioned in the report affirm that the Russian
Federation consistently and globally violates Article 10 of the European Convention
on Human Rights in Crimea.”

Enforcing the norms of the RF criminal laws in the occupied territory of Ukraine,
that makes the situation with freedom of expression significantly worse, con-
stitutes a violation of Article 64 of the IV GENEVA CONVENTION relative to the
protection of civilian persons in time of war,™® while displacement of prisoners con-
travenes Article 49 of the same Convention.

Seizing the Ukrainian radio frequencies in the territory of Ukraine and jam-
ming radio signals contravene Article 35 of the International Telecommunication
Convention.” Such actions also violate a number of OSCE participating state
commitments.

> European Convention on Human Rights. htips.//www.echr.coe.int/Documents/Convention_RUS.pdf
& Geneva convention relative to the protection of civilian persons in time of war of
12 August 1949 UN https.//www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/geneva_civil-
ian_33.shtml

7 International Telecommunication Convention / Laws of Ukraine. https://zakon.rada.gov.
ua/laws/show/995_001

15


https://www.echr.coe.int/Documents/Convention_RUS.pdf
https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/geneva_civilian_33.shtml
https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/geneva_civilian_33.shtml
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_001
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_001

CRIMEA: FREEDOM OF SPEECH IN OCCUPATION

16

RECOMMENDATIONS

Government of the Russian Federation:

@@ to release immediately all journalists and bloggers deprived of their liberty in
Crimea under of a politically motivated criminal prosecution;

@@ to consider criminal cases related to freedom of expression, in Crimea under the
Criminal Code of Ukraine;

@@ to investigate independently and to bring to justice all those involved in phys-
ical attacks, tortures, threats and other cases of violation of the rights of jour-
nalists in Crimea;

® to end political persecutions for freedom of expression in Crimea;

@ to stop immediately censorship, unjustified blockings and other types of pres-
sure on the independent media in the territory of Crimea;

President of Ukraine, Parliament of Ukraine (Verkhovna Rada),
Ministry of Veterans, Temporarily Occupied Territories, and Internally
Displaced People, Prosecutor’s Office of AR of Crimea:

@ to ensure an effective investigation of criminal proceedings of unlawful depri-
vation of liberty and persecution of journalists and bloggers in Crimea, as well
as all other facts of obstructing independent journalistic activities in order to
ensure the principle of unavoidability of punishment for gross violations of
human rights;

@@ to draft and adopt a necessary comprehensive legislation to ensure the pro-
tection and state support of journalists and bloggers who were unlawfully
deprived of their liberty and became victims of politically motivated criminal
persecution by the occupying authorities of Crimea and the Russian Federation;

@ to facilitate a procedure to obtain a permit to enter the territory of the tem-
porarily occupied Crimea for journalists, mass media staff, legal experts, and
human rights defenders.

Governments of the EU member states, the USA, Canada, Switzerland,
Japan — to continue bringing pressure on the Russian Federation
authorities in order

@ to stop the oppression of independent journalists, bloggers, in particular those
who are members of the CRIMEAN SOLIDARITY group; and to ensure effective
investigation of cases of obstructing the journalistic work:



Information Analytics Report (March 2014 — September 2019)

® to set free all journalists and bloggers persecuted for political reasons in the
temporarily occupied Crimea and in the Russian Federation;

®@ to end immediately enforcement of the Russian laws on the temporarily occu-
pied territories of Crimea;

®@ to allow Ukrainian journalists to enter the Crimea without restrictions;

® to finish disseminating hateful statements in the mass media controlled by the
occupation authorities and broadcast on the temporarily occupied territories of
Crimea;

International organizations, including the UNO, OSCE,
Council of Eurape:

@ to appeal to the Russian Federation demanding to set free immediately the
journalists and bloggers, and to end restricting the free speech in Crimea;

@ to support monitoring of the court proceedings by Ukrainian nationals in the
Russian judicial authorities and the Crimean occupation “courts”;

@@ to support activities of an independent monitoring missions on the territory of
occupied Crimea to document the situation with observing the human rights, in
particular, freedom of speech.

17



CRIMEA: FREEDOM OF SPEECH IN OCCUPATION

18

OVERVIEW OF MAJOR TRENDS

For five years of the Crimea occupation so called peninsula authorities com-
mitted a number of institutional acts to be paid a particular attention to. Unlike
persecuting individual journalists, these acts are aimed at eliminating consistently
and globally the free speech in Crimea.

LEGISLATIVE RESTRICTIONS OF FREEDOM OF SPEECH AND
EXPRESSION DUE TO ENFORCEMENT OF THE RUSSIAN LAWS
IN CRIMEA

After the armed invasion of Crimea in February 2014 and the so-called “refer-
endum” on March 16 of the same year, the Russian authorities began to change
their legislative framework in order to restrict the fundamental human rights and
freedoms. Part of the introduced legal restrictions is directly related to freedom of
speech.

For example, the Russian Federation law no 433-FZ dated 28 December 2013
“On Amending the Criminal Code of the Russian Federation”. The lack of a clear
definition of corpus delicti, in Article 280.1 of the RF Criminal Code, allowed for per-
secuting criminally the mass media people without any grounds for using generally
recognized concepts regarding the armed conflict, namely, ‘occupation’, ‘aggression
of the Russian Federation’, ‘annexation’, etc.

In 2014, the Criminal Code of the Russian Federation was amended so that the
Crimean residents may be persecuted for denying the fact of “voluntary accession
of Crimea to the Russian Federation”. On July 21, 2014, the RF President signed
Federal Law no 274-FZ “On Amending Article 280-1 of the Criminal Code of the
Russian Federation” ,®® which upgraded a punishment for such appeals. According
to the law, the minimum fine for calls to violate the territorial integrity of the
Russian Federation (Article 280.1-1 of the RF Criminal Code) shall be RUR100,000,
and the maximum one — RUR300,000. The law also introduced a punishment in
the form of correctional labor for up to three years or arrest for 4-6 months. The
maximum period of deprival of liberty is four years. Calls for separatism via mass
media or internet (Article 280.1-2 of the RF Criminal Code) shall be punished with
compulsory community service for up to 480 hours or deprival of liberty for up to
five years. The law enshrined an additional punishment as a temporary disqualifi-
cation for certain positions or certain activities.

B Law 274-FZ / Official RF legal information website. http.//pravo.gov.ru/proxy/ips/?-
docbody=&prevDoc=102041891&backlink=1&nd=102356125&rdk=


http://pravo.gov.ru/proxy/ips/?docbody=&prevDoc=102041891&backlink=1&nd=102356125&rdk=
http://pravo.gov.ru/proxy/ips/?docbody=&prevDoc=102041891&backlink=1&nd=102356125&rdk=

Information Analytics Report (March 2014 — September 2019)

On January 30, 2015, a resolution was adopted in Crimea that allowed the local
authorities to take measures to protect the Crimean Internet space and block sites
that “with terrorist and extremist content” at the discretion of local authorities.
The definitions of “terrorist and extremist files/ content” in this document are very
blurry and allow for removing the mass media, opposing publicly the occupation of
Crimea, from the information space.”

A number of the RF laws allow also persecuting journalists and the media under
the pretense of countering extremism.

By the end of 2018 the Russian authorities in Crimea often referred to RF CC
Article 282 (Incitement of hatred or enmity as well as abasement of human dig-
nity) to persecute the journalists, bloggers, and the civil activists expressing their
views in the social networks. On December 27 2018 Law no 519-FZ was published
that replaced a criminal persecution under RF CC Article 282 for posts in the social
networks’ inciting hatred’ with administrative liability, though the administrative
liability is applied only to the fact of first violations. This helped stop criminal per-
secution on the already started cases and revise sentences imposed under RF CC
Article 282. At the same time Law no 521-FZ?° was published that enacted a new
article — RF CoAO 20.3.1 (Incitement of hatred or enmity as well as abasement of
human dignity). It prescribes a punishment of a RUR10,000 to RUR20,000 fine,
community service for up to 100 hours or an administrative arrest for up to 15 days.

Another threat for the Crimean media is RF Law “On Foreign Agents”. On
November 25, 2017 V.V. Putin signed Law no 327-FZ “On Amending Articles 10-4
and 15-3 of the Federal Law “On Information, Information Technologies and the
Protection of Information” and article 6 of the Law of the Russian Federation “On
the Mass Media".? These amendments made it possible to declare the mass media
foreign agents.

According to these amendments to the law, any media outlet that is located
abroad and receives foreign funding can be recognized as a foreign agent. Such
mass media shall report to the Ministry of Justice on their activities, as well as indi-
cate on their products that they are foreign agents. If the media outlet has refused
to register as a foreign agent, its operations in Russia will be banned. On December
5, 2017, the Krym.Realii online outlet (the regional project “Radio SVOBODA”) was

¥ For detailed review of the resolution — see CHRG review for February 2015, p.10 / Crime-
an Human Rights Group, February 2015. htips.//crimeahrg.org/wp-content/uploads/2016/10/
Crimea_Field_Mission_Review_February_2015_RU.pdf

2 | aw 521-FZ / Official RF legal information website. http.//publication.pravo.gov.ru/Docu-
ment/View/0001201812280002

2 Law 327-FZ/ Official RF legal information website. http:/pravo.gov.ru/proxy/ips/?-
docbody=&nd=102451257&intelsearch=327-%D4%C7

19


https://crimeahrg.org/wp-content/uploads/2016/10/Crimea_Field_Mission_Review_February_2015_RU.pdf
https://crimeahrg.org/wp-content/uploads/2016/10/Crimea_Field_Mission_Review_February_2015_RU.pdf
http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001201812280002
http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001201812280002
http://pravo.gov.ru/proxy/ips/?docbody=&nd=102451257&intelsearch=327-%D4%C7
http://pravo.gov.ru/proxy/ips/?docbody=&nd=102451257&intelsearch=327-%D4%C7

CRIMEA: FREEDOM OF SPEECH IN OCCUPATION

20

included in the list of “Foreign Agents — Media”, that caused obstacles for opera-
tions of the outlet and its staff in Crimea.

The new laws of the Russian Federation on unreliable information and dis-
respect for the authorities made it possible to punish anyone who criticized the
authorities and disseminated the information considered false by the Russian
authorities, with a heavy fine or deprival of liberty. Legal uncertainty of language
allows selective persecution for the publications.?

On March 28, 2019, four laws of the Russian Federation no 27-FZ,> no 28-FZ,% no
30-FZ% and no 31-FZ,% entered into force. They introduced an administrative liabil-
ity for persons and organizations for disseminating false information presented as
reliable as well as information ‘expressing in an explicit and disparaged manner
disrespect to the State of the Russian Federation and its authorities.” The final ver-
sion of the act suggests a fine of RUR30,000 to 100,000 for individuals, RUR60,000
— 200,000 for officials, and RUR200,000 to 500,000 for legal entities — for dissemi-
nating the ‘false information’, with ‘administrative violation object’ to be confiscated.

‘Disrespect to the authorities in a disparaged manner’ shall be punishable the first
time by administrative arrest for up to 15 days or a fine of RUR30,000 to 100,000,
the second time by a fine of RUR100,000 to 200,000 or an administrative arrest, and
the third time by a fine of RUR200,000 to 300,000 or an administrative arrest.

The law, which opens up possibilities for creating a local Internet, is also danger-
ous. On May 1, 2019, the RF President signed bill no 608767-7 “On Amending Federal
Law “On Communications” and the Federal Law “On Information, Information
Technologies and the Protection of Information”.? These amendments envisages
the start of creating a local Internet and tools for total Internet traffic control on the
RF territory since November 2019. The adoption of this bill allows the RF authorities
to limit significantly access to information for RF and occupied Crimea residents.

22 RF bills on ban to criticize the authorities and on ‘false information’ threaten Crimeans with
new persecutions / Crimean Human Rights Group, 07 Mar 2019. https://crimeahrg.org/zakono-
proekty-rf-o-zaprete-kritiki-viasti-i-nedostovernoj-informatsii-grozyat-novymi-presledovaniyami-krymchan/

3 Law 27-FZ / Official RF legal information website. http.//www.pravo.gov.ru/laws/acts/22/
50554510601047.html

2 |aw 28-FZ / Official RF legal information website. http.//www.pravo.gov.ru/laws/acts/22/
50564510601047.html

% Law 30-FZ / Official RF legal information website. hitp.//www.pravo.gov.ru/laws/acts/22/
51484510601047.html

% Law 31-FZ / Official RF legal information website. http.//www.pravo.gov.ru/laws/acts/22/
51494510601047.html

2" Bill no 608767-7 / Support system for RF GOSDUMA legislative activities. http.//sozd.
duma.gov.ru/bill/608767-7


https://crimeahrg.org/zakonoproekty-rf-o-zaprete-kritiki-vlasti-i-nedostovernoj-informatsii-grozyat-novymi-presledovaniyami-krymchan/
https://crimeahrg.org/zakonoproekty-rf-o-zaprete-kritiki-vlasti-i-nedostovernoj-informatsii-grozyat-novymi-presledovaniyami-krymchan/
http://www.pravo.gov.ru/laws/acts/22/50554510601047.html
http://www.pravo.gov.ru/laws/acts/22/50554510601047.html
http://www.pravo.gov.ru/laws/acts/22/50564510601047.html
http://www.pravo.gov.ru/laws/acts/22/50564510601047.html
http://www.pravo.gov.ru/laws/acts/22/51484510601047.html
http://www.pravo.gov.ru/laws/acts/22/51484510601047.html
http://www.pravo.gov.ru/laws/acts/22/51494510601047.html
http://www.pravo.gov.ru/laws/acts/22/51494510601047.html
http://sozd.duma.gov.ru/bill/608767-7
http://sozd.duma.gov.ru/bill/608767-7

Information Analytics Report (March 2014 — September 2019)

This law might — in the future — isolate globally the Crimeans from the external
world and hand the reigns to the occupation authorities, violating the human right
to access to independent mass media. In the meantime, the access of the world
community representatives to the information on such violations may become
even more obstructed.

The local authorities also apply the RF laws to prevent unwanted journalists
from entering government buildings and other events, referring to the lack of
accreditation. Accreditation rules are stated in Article 48 of the RF Law “On Mass
Media”. The concept of “journalist” is defined in Article 2 of this law. It says that
a journalist is a person who deals with editing, compiling or preparing an infor-
mation for a registered media outlet. The law does not establish accreditation for
other persons. There are no such restrictions in the laws of Ukraine, where ac-
creditation only offers additional benefits for journalists, but can’t be a reason for
denying access and filming.

The local authorities introduced also their accreditation rules, and failure of journal-
ists to comply with them may cause later denying access to information and filming.

So, on July 7, 2017, the Department of Internal Policy of the Government of
Sevastopol issued a decree that declares dress code violations a reason for pre-
venting the journalists from participating in the events attended by “Governor and
Government of Sevastopol”.?® The decree includes a lot of judgements (for instance,
‘in dirty clothes and footwear’, ‘sports and seaside wear’, ‘provocative jeans wear’)
that have allowed the Department staff to restrict selectively the access of the
mass media staff to the events.

Enforcement of these laws and regal regulations on the peninsula territory has
made the situation for the Ukrainian nationals in Crimea significantly worse, be-
cause these norms are focused on restricting the free speech and regulate much
more severely the mass media activity than the laws valid on the territory of
Crimea before the occupation.

BLOCKING UKRAINIAN MASS MEDIA
TV CHANNELS AND RADIO STATIONS

For all five years the media resources in Crimea were blocked by absolutely
unlawful methods based on the RF laws. For instance, in March 2014, during the
armed occupation of the peninsula, an arbitrary shutdown of Ukrainian TV channel
broadcasting and their replacement with Russian ones were observed.

%8 Decree no 42 /«Department of Internal Policy of the Government of Sevastopol», 08
Jun 2018. https.//sevastopol.gov.ru/files/iblock/cc4/prikaz-42.paf

21


https://sevastopol.gov.ru/files/iblock/cc4/prikaz-42.pdf

CRIMEA: FREEDOM OF SPEECH IN OCCUPATION

22

On March 3, CHERNOMORSKAYA TVR BC broadcasting was stopped by force. Later,
on March 6, in Simferopol, the broadcasting of the Channels 1+ 1and 5 was cut off.?®

On March 7 the NTV channel began broadcasting instead of the Inter TV channel,
the Russian Channel One replaced the 1+ 1 Channel; Russia 24 instead of Channel 5,
and Russia RTR instead of Chernomorskaya Broadcasting Company.* The same day
BRIZ TVR BC stopped broadcasting in Sevastopol.™

On March 9, Dmitriy Bielik, acting as head of Sevastopol City Administration,
ordered the Volya cable operator to stop immediately broadcasting the major
Ukrainian channels.® The same day, the Interfax news agency reported that all
major Ukrainian television channels with news programs were shut down in
Sevastopol.® According to the information of journalist Zair Akadyrov, on March
9 almost all of the broadcasting Ukrainian TV channels were also turned off in
the rest of Crimea.> The Vesti radio broadcasting in Sevastopol was turned off
on March 25, 2014.

On June 29 2014 cable TV providers in Simferopol stopped broadcasting
CHERNOMORSKAYA TVR BC and some Ukrainian channels: 1+1, 2+2, Channel 5, ICTV,
NTN, Novyi Kanal, Rada, News24, and switched on Russian TV channels instead.

On September 10 Interfax NA informed that digital broadcasting of Ukrainian TV
channels was shut down in Simferopol.®

In November of the same year, after the forced eviction of the CHERNOMORSKAYA
TVR BC and Center of Journalistic Investigations, from the rented premises, the
KRYMINFORM news agency controlled by the Russian authorities was set up in
their place.

2 Armed Capture of CRIMEA Radio TV Transmission Center, RRT Concern/ Concern of Ra-
dio Broadcasting, Radio Communicaiton, and TV Broadcasting, State Service for Special
Communication and Protection of Information of Ukraine, 06 Mar 2014. hitp.//rrt.ua/press-
center/index/actualone/lang/uk?id=135

30 Russian TV Channels Replaced Already 3 All-Ukrainian and 1 Crimean in AR of Crimea
Air/ Interfax, 07 Mar 2014. https.//interfax.com.ua/news/general/194962.html

31 BRIZ RTV BC Disaired in Crimea/ Institute of Mass Information, 07 Mar 2014.
https.//imi.org.ua/news/trk-briz-vidimknuli-vid-v-efiru-v-Krimu/

* Sevastopol Cable TV Providers Were Demanded to Stop Broadcasting Major Ukrainian
Channels/ UNN, 10 Mar 2014. https.//is.gd/sGaoDn

3 Major News Ukrainian TV Channels Cut Off in Sevastopol/ Interfax, 09 Mar 2014. https.//
interfax.com.ua/news/general/195171.html

3% Almost All Ukrainian TV Channels Disconnected from Analogue Broadcasting in
Crimea/ MasHoe, 09 Mar 2014. hitps://glavnoe.ua/news/n168801

% Digital Broadcasting of Ukrainian TV Channels Also Stopped in Simferopol/Interfax 10
Mar 2014 — https://interfax.com.ua/news/economic/195221.html


http://rrt.ua/presscenter/index/actualone/lang/uk?id=135
http://rrt.ua/presscenter/index/actualone/lang/uk?id=135
https://interfax.com.ua/news/general/194962.html
https://imi.org.ua/news/trk-briz-vidimknuli-vid-v-efiru-v-krimu/
https://is.gd/sGaoDn
https://interfax.com.ua/news/general/195171.html
https://interfax.com.ua/news/general/195171.html
https://glavnoe.ua/news/n168801
https://interfax.com.ua/news/economic/195221.html

Information Analytics Report (March 2014 — September 2019)

Thus, by the end of 2014, digital, cable and on-air broadcasting of Ukrainian
Broadcasting Companies was completely eliminated on the peninsula. The main
goal of such actions is to limit significantly the access of Crimean residents to in-
dependent media.

In March 2015, the “head” of the Crimea, Sergei Aksionov, said that there would
be no Ukrainian TV and radio on the peninsula. “Crimea will not deal with distrib-
uting the Ukrainian broadcasting in the republic. Maybe, some satellites. This is a
crazy and senseless idea,’ he said, commenting on the statement of the Minister of
Information Policy of Ukraine Yuriy Stets’ that the Ukrainian radio difficult to jam
would be soon heard in Crimea.*

Since 2017, the Ukrainian authorities have been trying to restore radio broad-
casting in the north of Crimea. For this purpose, the capacities of the radio towers
located at the administrative border with Crimea in the villages of Chongar and
Chaplynka were increased. Ukrainian broadcasters received frequencies for broad-
casting in parts of the Kherson region and northern Crimea from these settlements.
However, the Russian authorities switch on purposefully the Russian and Russian-
controlled Crimean radio stations at the same frequencies in the north of Crimea or
install equipment that jams the radio signal of Ukrainian radios.

The Crimean Human Rights Group monitored FM broadcasting in 19 settlements
of northern Crimea, including towns of Armiansk, Krasnoperekopsk, and Dzhakoy.
The survey showed that Russian radio stations were broadcasting on all Ukrainian
radio station frequencies in eight settlements.

In other 11 settlements the Ukrainian radio stations were partially blocked.¥

Broadcasting of the Ukrainian FMs from Chaplynka in the Northern Crimea is
replaced with such Russian stations:

KRYM — 95.3 — frequency of KULTURA Radio
MORE — 96.4 — frequency of PERETS FM
SPUTNIK — 102.3 — frequency of MEYDAN
MAYAK — 103.5 — frequency of KHAYAT

VATAN SEDASY — 106.4 — frequency of PROMIN’

Broadcasting of the Ukrainian FMs from Chongar in the Northern Crimea is re-
placed with such Russian stations:

A

A A A A

% Kryms'ka Svitlytsia, 27 Mar 2015, p.4 .

% In Most Settlements of Northern Crimea Ukrainian FM Frequencies Seized by Russian
Broadcasters /CHRG 06 Jun 2018 — https.//crimeahrg.org/v-bolshinstve-naselennyh-punktov-sev-
ernogo-kryma-ukrainskie-fm-chastoty-zahvatili-rossijskie-veshhateli/


https://crimeahrg.org/v-bolshinstve-naselennyh-punktov-severnogo-kryma-ukrainskie-fm-chastoty-zahvatili-rossijskie-veshhateli/
https://crimeahrg.org/v-bolshinstve-naselennyh-punktov-severnogo-kryma-ukrainskie-fm-chastoty-zahvatili-rossijskie-veshhateli/

CRIMEA: FREEDOM OF SPEECH IN OCCUPATION

24

A AAAAAN

SPUTNIK —100.7 — frequency of UKRAINSKOYE RADIO
VESTI — 102.6 — frequency of PROMIN’

KRYM — 103 — frequency of ARMIA FM

MORE — 104.1 — frequency of RADIO NV

VESTI —105.9 — frequency of KRYM.REALII

VATAN SEDASY — 107.8 — frequency of KHERSON FM

Thus, the Russian authorities deprive purposefully the Crimean residents of

access to the information of independent mass media. The RF authorities abso-
lutely disregard that blacking out radio signals was declaimed by the International
Telecommunication Convention in 1947 and the UN General Assembly in 1950.

Such actions constitute also a violation of some OSCE participating states com-

mitments, namely:

Commitment to contribute to improving the dissemination of radio and televi-
sion information undertaken in the framework of the Conference on Cooperation
in the humanitarian and other fields in Helsinki in 1975;%

Commitment to ensure a direct and normal reception of broadcasts of radio ser-
vices operating in accordance with the broadcasting rules of the International
Telecommunication Union, adopted by the participating states in Vienna in 1989;*

Commitment adopted by participating states in Moscow in 1991“° that the public
would be free in receiving and transferring the information and concepts with-
out interference of the governmental authorities, irrespective of the borders,
including the foreign publications and TV and radio broadcasting programs;

Commitment to take all necessary actions to establish a necessary base for
operations of free and independent mass media to ensure uninterrupted
cross-border and in-state information flows adopted in Istanbul in 1999 as
a part of the European Security Charter® that Russia completely neglects in
Crimea with its actions.

3 Conference on Security and Co-operation in Europe, Final Act / Helsinki 1975 (p.45)
https.//www.osce.org/ru/ministerial-councils/39505 ?download=true

¥ Concluding Documents of the Vienna Meeting 1986 of representatives of the participat-
ing states of the Conference on Security and Co-operation in Europe (p. 31) — httos.//www.
osce.org/ru/me/408857download=true

%0 0SCE Human Dimension Commitments / Moscow, 1991 (p. 115), — https.//www.osce.org/
ru/odihr/elections/77678?download=true

" European Security Charter / Istanbul Document of 1399 (p. 8), — https://www.osce.org/
ru/me/39573?download=true


https://www.osce.org/ru/ministerial-councils/39505?download=true
https://www.osce.org/ru/mc/40885?download=true
https://www.osce.org/ru/mc/40885?download=true
https://www.osce.org/ru/mc/40885?download=true
https://www.osce.org/ru/odihr/elections/77678?download=true
https://www.osce.org/ru/odihr/elections/77678?download=true
https://www.osce.org/ru/mc/39573?download=true
https://www.osce.org/ru/mc/39573?download=true

Information Analytics Report (March 2014 — September 2019)

INTERNET OUTLETS

Internet media are also regularly blocked in the internet. For this purpose the
Russian anti-terrorist laws and regulations of local occupation authorities are used.

So, on January 30, 2015, the “head” of the Crimea Sergey Aksionov issued Decree
“On approving the Comprehensive Plan to Counter the Ideology of Terrorism in the
Republic of Crimea for 2015 — 2018".%> The document includes ‘supporters of armed
conflicts in Syria and Ukraine participants’, ‘disseminators of terrorist, extremist
ideology and information discrediting the Russian Federation”, “active members
and ideologists of non-traditional religious cults” into the list of persons ‘acting de-
structively’. To implement this plan measures for blocking websites “with terrorist

and extremist content” at the discretion of local authorities, were approved.

With this plan published, regular blocking of various Ukrainian information
websites have been recorded on the peninsula. Based on the decision of the local
or Russian courts, the website domain name and address of publication were in-
cluded into the list of websites forbidden in the RF.** Then the websites received
notifications from Roskomnadzor demanding to delete a publication unwanted by
the RF authorities.

On December 29, 2018, the RF law no 472-FZ entered into force, and changed
the response time for a hosting provider and a site owner to notifications of
Roskomnadzor on the information forbidden for dissemination, that was published

POCKOMHaA30p <zzprat-info-out@kn.gov.rus @ ur,15HoR6, 10:50 (2 a1 8asan) Yr &

KOMY A =

HanpasnAeTca YESLOMNGHUE 0 BHECeHUM B «EQvHbIM DESCTD LOMEHHLIX UMEH, yKasaTenel CTpaHNy CaiTos 8 CETU «/HTERHET» 1 CETeBLIX 30PeCcos,
TOSBONADLIMK WABHTUDHLIVDOBATS CAVNTSI B CBTH «/IHTEPHET», CONGKAILINE NHAIOPMELIIO, PECNPOCTPAKEHIE KOTOPOT B Paccuiickoll ©enepaLiun
3anpeuieHos CNEeQyHLLEro(1x) yrasaTens (ykasarensi) CTPaHULE! (CTpaHNLY) caiTa B CeTH «WHTepHETs! hitp:terimeanrg, org/v-dokiade-uvkpeh-oon-rossiyyl
prizvali-prekratit-prinuzhdat-layimchan-k-voennoy-sluzhbe/ .

B CNy4ae HeNpiHATYR NPOBaIAEPOM XOCTHHIA 1 {4nV) BNadensuen CaiTa Mep no YAaneHuHo 2ar il MHE 19 1 (MTW) OrPaHUYEHI BocTyna i
CallTy 3 CETH «MHTEPHETs, GYAET NDHHSTO PELUSHUE O SKIICHEHUM B §IVHbIF DEECTD CETeB0r0 A4PECa, NO3BONACILErD UASHTUMNLIMPOSATS CAIIT B CETY
«YHTEPHET», COASPIKALLMIA MHEDOPMALIMS, DACNPOCTPaHEHUE KOTOPOR B PocchifCion OeaepaLMi 3anpelteHo, 8 A0CTYN K Hemy GyaeT orpaHuyes:

C88a6HHA 0 SHTRUSHIN JOMBHHEIX MMEH, Yi@aaTernisi CTPaHULL CaiToS CeTH «MHTEPHST: U CETEELIX 3APSCOS A0CTYMHLI KPYIROCYTOHHO B CETH «MHTepHET|
o agpecy hitn./feais tkn.gov.ru .

C ysaxernen,
GEOEPANESHAR CNYAKEA MO HALSOPY B COEPE CBA3SM, UHPOPMALMOHHEIX TEXHONOMWA M MACCOBSIX KOMMYHVKALIMA.

“ Decree "On approving the Comprehensive Plan to Counter the Ideology of Terrorism in
the Republic of Crimea for 2015 — 2018 no 26-U / «Government of Republic of Crimea».
http://rk.gov.ru/rus/file/pub/pub_238807.pdf

“ Unified register of domain names, website page indicators in Internet, and web ad-
dresses for identification of the websites in Internet, containing the information forbid-
den for dissemination in the Russian Federation. hitps://eais.rkn.gov.ru/

Roskomnadzor email with a demand to delete an
article from the Crimean Human Rights Group website

25


http://rk.gov.ru/rus/file/pub/pub_238807.pdf
https://eais.rkn.gov.ru/

CRIMEA: FREEDOM OF SPEECH IN OCCUPATION

26

https://kir--vol.sudrf.ru/modu

B uenow. MHOr#e pasaensl WkTepHer-cafita <agpecs COAEpHar WMHGOPMAUM HOBOCTHOO, PasBNeKaTensHor it

TPAMW-ECKOro XapaKTepa. KOTOPas COJSPXHT HEraTHERYI OLEeHKY AeicTemid I P® i [}
MORKTHRY aKTy " uTo r
MCCNBIOBAHUEMK. 3 TaKXe aKTaMu y MHO IMOHH C6TH «MHTEPHETH ©

23OUKCPOBAHHBIMM 1AATEPHANAMM.
K NpUMERY, TEKCTOBELIE GAMNLI, PASMELIEHHLIE N0 3ADECY: <3APeC> 6 PAIAENS kaHEKAOTbI»:

co cros: «fisoiinik Mymura. >, pabora & umpe» 05.08.2015¢.

no anpecy: <agpec=);

HaLWHAETCA CO CNOB: «POCCUTICKUS YUBHBI® JCKASANM....». 3AKAHUMEAETCS CNOBAMK «... TEHWANEHOCTE NKaepa
Benukoi Paces!» (pasmewgn 23.07.2015r no agpecy: <agpec>

Extract from the Russian court decision on banning

the Cenzor.net website

at the website. According to the new rules, this information shall be deleted imme-
diately, though earlier it had to be done within 24 hours.*

If the owners of the media failed to delete the banned publications on time, the
site was then blocked across the Russian Federation and in Crimea.

Thus, a number of Ukrainian sites are blocked throughout the Russian
Federation. Blocking was caused by one or more publications where the Russian
authorities found ‘dissemination of extremist or terrorist ideology.” The very defini-
tion of ‘extremism’ in the RF legislation is so blurry that almost any critical remarks
about the actions of the authorities can be defined that way.

For example, the Ukrainian online outlet “Censor.net” is blocked throughout
the Russian Federation and in Crimea by decision of the Kirovsky District Court of
Volgograd dated 24 September 2015.%° One of major arguments for banning the
information resource was website critical comments of the RF President Putin ac-
tions, including text files with his name in the ANECDOTES section.

In addition, information resources in Crimea were also blocked for publications
on the activities of organizations called extremist or terrorist in the RF though not
banned in Ukraine.

For example, the Hromadske Radio website is completely blocked by all providers
in the Russian Federation and in Crimea due to an interview with a Hizb ut-Tahrir
representative.”® In August 2016, the radio editorial office received an email from

“ Law 472-FZ / Official RF legal information website. hitp.//publication.pravo.gov.ru/Docu-
ment/View/0001201812180020?index=0&rangeSize=1

% Court judgement on banning Cenzor,net website on the RF territory / Kirovsky District
Court of Volgograd 05 Sept 2014. https://kir--vol.sudrf.ru/modules.php?name=sud_delo&s-
rv_num=1&name_op=doc&number=17779071&delo_id=1540005&new=0&text_number=1

“ Russia Declared War Dissenting Views, — «Hizb-ut-Tahrir» / Hromads'ke Radio, 06
Mar 2016. hitps.//hromadske.radio/ru/podcasts/kyiv-donbas/rossiya-obyavila-voynu-vsyakomu-in-
akomysliyu-hizb-ut-tahrir


http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001201812180020?index=0&rangeSize=1
http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001201812180020?index=0&rangeSize=1
https://kir--vol.sudrf.ru/modules.php?name=sud_delo&srv_num=1&name_op=doc&number=17779071&delo_id=1540005&new=0&text_number=1
https://kir--vol.sudrf.ru/modules.php?name=sud_delo&srv_num=1&name_op=doc&number=17779071&delo_id=1540005&new=0&text_number=1
https://hromadske.radio/ru/podcasts/kyiv-donbas/rossiya-obyavila-voynu-vsyakomu-inakomysliyu-hizb-ut-tahrir
https://hromadske.radio/ru/podcasts/kyiv-donbas/rossiya-obyavila-voynu-vsyakomu-inakomysliyu-hizb-ut-tahrir

Information Analytics Report (March 2014 — September 2019)

Roskomnadzor informing that the access to the website had been limited due to the
requirement of the Prosecutor’s General Office of the Russian Federation dated 03
April 2015 no 27-31-2015 / 1d1093-15.¥ When the radio station website changed a
domain name, the Roskomnadzor emailed again to the editorial office, demanding
to delete the interview with a Hizb ut-Tahrir representative, under a new link.

Roskomnadzor also addresses the owners of large social networks and services
with demands to delete publications of Crimean journalists.

For example, in February 2019, Google Company demanded the Center of
Journalistic Investigations to delete a video from its YouTube channel.*® In the letter,
the service referred to the Roskomnadzor demands to restrict access to the story
about the Crimean political prisoner and human rights defender Emir-Usein Kuku
posted on the agency’s YouTube channel. A similar letter from Google in December
2018 was received by the Hromadske Radio editorial office. As of the end of May
2019, the publications demanded to be deleted by Roskomnadzor have not been
deleted and are still available on YouTube.

At the same time, most of the sites in Crimea are blocked arbitrarily, without
any reason. These are mainly sites of major Ukrainian media or sites of Crimean
editorial offices that, after the occupation, left for mainland Ukraine due to perse-
cution by the Russian authorities. Different providers in different cities of Crimea
block these online media in different ways.

At least 18 Ukrainian information Internet resources in Crimea are completely
inaccessible to users from ten Crimean providers. This is an outcome of the Crimean
Human Rights group monitoring* carried out in August-September 2019.

As of late September 2019, these providers block access to minimum 23 websites
operating freely in Ukraine. These are six Ukrainian information agencies: QHA,
Ukrinform, Glavcom, Center of Journalist Investigations, UAinfo, RBK-Ukraine; two
TV channel websites: 112 Ukraine, and Channel 5; Zerkalo Nedeli newspaper web-
site; four news online outlets: Ukrayinska Pravda, Fokus, Left Bank, Apostrophe,

“ Hromads'ke Radio Website Blocked in RF / Hromads'ke Radio, 12 Aug 2016. https.//hro-
madske.radio/ru/news/2016/08/12/v-rf-zablokuvali-sayt-gromadskogo-radio

“8 Roskomnadzor and YouTube Demand the Center of Journalistic Investigations to Delete
Story about Political Prisoner Emir Usein Kuku / Center of Journalistic Investigations, 05
Feb 2019. https.//investigator.org.ua/news-2/214065/

“ The website accessibility was checked by monitors using networks of 10 different
providers in 9 Crimean settlements: BelNet (Belogorsk), SevStar (Sevastopol), Mechta
(Simferopol), Bosportelecom (Kerch), YaltaNet (Yalta), SkyLine (Krasnoperekopsk
District), Sivash Net (Krasnoperekopsk),GigaBite (Bakhchisarai), Dzhankoy Online
(Dzhankoy), and Volna Mobile (Dzhankoy).

27


https://hromadske.radio/ru/news/2016/08/12/v-rf-zablokuvali-sayt-gromadskogo-radio
https://hromadske.radio/ru/news/2016/08/12/v-rf-zablokuvali-sayt-gromadskogo-radio
https://investigator.org.ua/news-2/214065/

CRIMEA: FREEDOM OF SPEECH IN OCCUPATION

28

and Glavcom; and two internet portals: Cenzor.net, and Depo. Internet resources
ToneTo, and Sled.net, as well as Strichka.com automated information monitoring
and analysis service are not accessible, either.

Social network websites: LinkedIn and Telegram, as well as the websites of
the Mejlis of Crimean Tatar People, Jehovah's Witnesses International Religious
Organization, and Hizb-ut-Tahrir International Islamic party were also blocked.

In addition, 9 of 10 providers block also Glavnoye website. 3 providers of 10 do
not provide an access to Khayat Radio and Crimean Solidarity, non-governmental
association, websites. Krym.Realii website is poorly accessible through 2 providers
of 10. NB and Ukr.net websites are not accessible through 1 provider of 10.

According to the information of Digital Security Laboratory SA, in May 2019
Crimean internet providers: Lancom, Apex Crimea, Kryminfostroy, Djankoionline,
Crimea Com South LLC, Bospor-Telekom — blocked at least 20 Ukrainian websites
including six that were not in the official Roskomnadzor lists.>

Due to such information policy of the Russian authorities the Crimean residents are
deprived from access to the information of the major Ukrainian independent media, re-
ligious organizations and the Crimean Tatar people self-administration Kurultai website
— the Mejlis of Crimean Tatar People, that are freely accessible on the other territory of
Ukraine. At the same time the Crimean media space controlled by the Kremlin is used
to raise hatred to the Ukrainians, the Muslims, the Crimean Tatars and other ethnic and
religious groups. Such actions constitute a severe restriction on free speech and violate
a number of international norms forbidding the hatred incitement and committing the
states to avoid over-intervention into the free dissemination of information.

The actions of the Russian authorities in Crimea result into eliminating the
pluralism of opinions and substituting in fact the independent mass media with
the official Russian propaganda sources. Thus, the Crimeans are ultimately made
unable to obtain the information on Ukraine and human rights issues occurred in
Crimea, since the Kremlin controlled mass media hide most of such facts from the
peninsula residents.

SITUATION WITH CRIMEAN TATAR MASS MEDIA

Crimean Tatars — the indigenous people of the peninsula — once their mass
return to the homeland from the places of Stalin’s deportation started in the late
1980s — mid 90s, began immediately to develop actively their mass media.

%0 YKpaiHcbKi caiiTv B Kpumy Haibinblue 6nokytoTb nposaiaepy Bospor-Telekom i
CrimeaCom / NTabopaTopis undposoi 6e3neku, 20.05.2019. https.//www.facebook.com/cyber-
labUkraine/photos/a. 1573858602657653/2317502288293277/?type=3&theater


https://www.facebook.com/cyberlabUkraine/photos/a.1573858602657653/2317502288293277/?type=3&theater
https://www.facebook.com/cyberlabUkraine/photos/a.1573858602657653/2317502288293277/?type=3&theater

Information Analytics Report (March 2014 — September 2019)

Despite some bureaucratic obstacles, by the time of the Russian occupation
of the peninsula in March 2014, two public-political newspapers in the Crimean
Tatar language (“Kyrym” and “Yany Dyunya”), two newspapers in Russian (“Golos
Kryma” and “Avdet ") were published, there were national editorial offices at the
state TV and radio broadcasting companies: ‘Krym’ and ‘Sevastopol’, that released
programs in the Crimean Tatar language. ATR Channel and Meydan radio station,
that were a part of ATLANT SV private holding, prepared programs in Crimean Tatar,
Russian, and Ukrainian.

All newspapers, but for the AVDET, were supported financially by State, in vari-
ous forms.

In addition, there were one full-fledged private news agency — “QHA”, which
produced materials in Russian, Turkish and English as well as private Internet infor-
mation resources: “Crimeantatars.org” (“Atlant-SV", working languages: Crimean
Tatar and Russian), “Qirim-Vilayeti.org” in Russian, “Teraze.org.ua” in Russian and
“Qirimtatar.org” in Russian.

The Crimean Tatar editorial office of the KRYM State Television and Radio
Broadcasting Company was subjected to pressure (the channel was seized by the
Russian military on March 1, 2014). Since late April 2014, it was banned to show®'
Mustafa Dzhemilev, the leader of the Crimean Tatars, Refat Chubarov, the head
of the Mejlis, and members of the Mejlis of the Crimean Tatar people. Seitisliam
Kishveyev, an editorial office director for many years, and Shevket Ganiyev, edi-
tor-in-chief of information programs, were put on enforced leave.

" ou

Seitisliam Kishveyev confirmed the introduction of “strict censorship.” “I can’t
work in such conditions, so | have to go on vacation,” he noted.® Kishveyev was
fired on June 27, 2014. He said that he would not try to be reinstated. “It is sense-
less to work further with this power;’ he said, noting that only people loyal to the
invaders would be left in the editorial office.

And this happened. The new head of the Crimean Tatar editorial office, Seyran
Mambetov, fired seven employees who had worked there for many years, in
September. Of the previous employees, he kept in staff only his wife Susanna
Beitullayeva and her broadcast partner Susanna Halilova. As the employees

5" Ban on Showing Dzhemilev, Chubarov and other Mejlis Members on TV in Crimea/
Interfax-Ukraine, 21 Apr 2014. http.//interfax.com.ua/news/general/201548.html

%2 KRYM State TVR BC Forbidden to Broadcast Mustafa Dzhemilev/ QHA, 22 Apr 2014,
http:/old.qha.com.ua/ru/politika/gtrk-krim-zapretili-translirovat-mustafu-djemileva/135280/

3 KRYM State TVR BC Fired Crimean Tatar Program Director/ 15 Minut, 27 Jun

2014. http.//15minut.org/news/40761-gtrk-krym-uvolila-direktora-krymskotatarskih-pro-
gramm-2014-06-27-16-07-00

29



CRIMEA: FREEDOM OF SPEECH IN OCCUPATION

30

pointed out, the dismissal had been initiated by Yekaterina Kozyr’, a new Director
General of the TV Channel. Though Mambetov explained it to the people by their
‘professional incompliance’’*

Employees of the Yany Dyunya weekly paper repeatedly announced about cen-
sorship and pressure, and in 2018 several people left the paper.

By 2015, the websites “Qirim-Vilayeti.org” and “Qirimtatar.org” stopped working
in Crimea. Of the media licensed by Roskomnadzor, the Qirim and Golos Kryma
(New) newspapers remained on the peninsula.

On March 31, 2015, the Meydan radio station stopped broadcasting, and the
next day, the ATR television channel did — the Federal Service for Supervision
of Communications, Information Technologies and Mass Communications
(Roskomnadzor) refused to register them and license for broadcasting in Crimea.

From the first days of the peninsula seizure, the ATR channel was the target of
an attack for the occupation administration, security forces as well as self-defense
militants.

In 2014, the channel’s employees were not allowed to attend many events, the
holding’s editorial offices were disconnected from the Internet at least three times,
and ATR crews were attacked in the course of their professional activities. The situ-
ation did not change the next year, too.

Before the channel stopped broadcasting, on January 26 the editorial office had
been searched,

On March 19, 2015, the head of the annexed Crimea, Sergei Aksionov openly
stated that ATR would not work on the peninsula, as it gave “hope for the return of
Crimea to Ukraine” and also “incites people to action.>

On April 21, the RF Investigation Committee men searched the house of Escender
Nebiyev, ATR TV Channel camera man, in Simferopol. He was detained, and the
next day arrested on suspicion of participation in the riots that had occurred during
a rally of pro-Russian separatists and the Crimean Tatars on February 26, 2014 at
the building of the Supreme Council of the Autonomous Republic of Crimea.*®

5 Fired Crimean Tatar Journalists To Be at Law with KRYM State TVR BC / QHA 30 Sept
2014. htip://old.gha.com.ua/ru/obschestvo/uvolennie-krimskotatarskie-jurnalisti-budut-sudit-
sya-s-gtrk-krim/140234/

% Aksionov ATR TV Channel Gives Hope for Return of Crimea to Ukraine, It Will Not Work
Komsomol'skaya Pravda in Ukraine, 19 Mar 2015 — hitp.//kp.ua/life/495062-aksenov-teleka-
nal-ATR-daet-nadezhdu-na-vozvraschenye-kryma-v-ukraynu-on-rabotat-ne-budet

% ATR Camera Man Detained in Crimea — For Participation in 26 February Rally / Ukray-
inska Pravda, 21 Apr 2015 — htips.//www.pravaa.com.ua/rus/news/2015/04/21/7065323/


http://old.qha.com.ua/ru/obschestvo/uvolennie-krimskotatarskie-jurnalisti-budut-suditsya-s-gtrk-krim/140234/
http://old.qha.com.ua/ru/obschestvo/uvolennie-krimskotatarskie-jurnalisti-budut-suditsya-s-gtrk-krim/140234/
http://kp.ua/life/495062-aksenov-telekanal-ATR-daet-nadezhdu-na-vozvraschenye-kryma-v-ukraynu-on-rabotat-ne-budet
http://kp.ua/life/495062-aksenov-telekanal-ATR-daet-nadezhdu-na-vozvraschenye-kryma-v-ukraynu-on-rabotat-ne-budet
https://www.pravda.com.ua/rus/news/2015/04/21/7065323/

Information Analytics Report (March 2014 — September 2019)

When the ATR TV channel restarted broadcasting from Kyiv on June 17, 2015,
Crimean “deputy prime minister” Ruslan Balbek stated that the channel “will
be work against Crimea and against Russia, defending the interests of Western
patrons.” The official warned that the Russian security forces would prosecute
journalists who “will work to create a negative image of the Russian Crimea.>”

The actions of the security forces were not long in coming. The “Tsentralny
District Court of Simferopol” on October 12, 2015 sentenced Eskender Nebiev to two
years and six months in prison (suspended).?®

And on November 2, at about 6:00 a.m., the houses of Elzara Isliamova, former
ATR director, Lilia Budzhurova, former deputy director, sister and father of channel
owner Lenur Isliamov — Lenara and Edem Isliamovs were searched. A search was
also in the Moscow apartment of Lenur Isliamov. The reason for the search was
the criminal case initiated by the FSB against him, but the article under which it
was started, was not indicated either in the court ruling on the search, or in other
public sources. The ruling also did not specify the status of the people whose
houses were searched, in this criminal case.*®

A month later, on December 9, within the same case, the house of Elzara
Isliamova was searched the second time. And on December 10 the security men
came to search the apartment of Roman Spiridonov, a former ATR channel editor,
and the house of his parents in Simferopol.°

On February 26, 2016, Radio Meydan announced restarting the Internet
broadcasting from Kyiv, and on June 28 it was awarded a licence for 98MHz fre-
quency in the city of Henichesk, Kherson Region, where the large Crimean Tatar
community lives, at the tender of the National Council for Television and Radio
Broadcasting.

On December 27, 2016 it became known that the National Council for Television
and Radio Broadcasting issued licenses to four radio stations that might broadcast
to the occupied Crimea. Among them is ‘Meydan’.

57 Balbek: Kyiv Is Using ATR Channel To Disintegrate Crimean Tatars / RIA Krym, 20 Jun
2015 — hitp://crimea.ria.ru/politics/20150620/1100289816. html

% Eskender Nebiyev Sentenced to 2.5 Years (Suspended) Under February 26 Case /Center
of Journalistic Investigations, 12 Oct 2015 — http.//investigator.org.ua/news/165606/

 FSB Searching House of Crimea Blockade Coordinator, Building of His TV Channel
Encircled / Novoye Vremia, 02 Nov 2015 — http.//nv.ua/world/countries/fsb-provodit-obys-
ki-v-dome-koordinatora-blokady-kryma-zdanie-ego-telekanala-otsepleno-77480.htm!

8 Details of Search at Crimean Editor Roman Spiridonov Appeared/ 15 Minut, 10 Nov 2015
— hitp.//15minut.org/news/153239-poyavilis-podrobnosti-obyska-u-krymskogo-redaktora-roma-
na-spiridonova-video

31


http://crimea.ria.ru/politics/20150620/1100289816.html
http://investigator.org.ua/news/165606/
http://nv.ua/world/countries/fsb-provodit-obyski-v-dome-koordinatora-blokady-kryma-zdanie-ego-telekanala-otsepleno-77480.html
http://nv.ua/world/countries/fsb-provodit-obyski-v-dome-koordinatora-blokady-kryma-zdanie-ego-telekanala-otsepleno-77480.html
http://15minut.org/news/153239-poyavilis-podrobnosti-obyska-u-krymskogo-redaktora-romana-spiridonova-video
http://15minut.org/news/153239-poyavilis-podrobnosti-obyska-u-krymskogo-redaktora-romana-spiridonova-video

CRIMEA: FREEDOM OF SPEECH IN OCCUPATION

32

In general, ten Crimean media, including Crimean Tatar ones, were forced to move
to mainland Ukraine after the occupation. They faced various types of persecution,
restrictions and could not continue to work on the territory of the Crimean peninsula.

It should be noted that the Crimean Tatar media that have moved to the main-
land Ukraine, publish now substantially less exclusives due to the lack of a corre-
spondent network in Crimea.

FIGHT WITH «QHA» |IA AND AVDET NEWSPAPER

The day when the ATR TV channel was stopping its broadcasting, the editorial
office of the Crimean Tatar news agency QHA also announced its movement to
Kyiv. It did not manage to obtain a license from Roskomnadzor for work in Crimea.®

Prior to this decision, since May 2014, agency correspondents were not any more
allowed to attend meetings and other events held by the occupation authorities.
For example, they were banned the entry to events in the Council of Ministers
building, referring to the fact that journalists were on the “black list” because they
had written “incorrectly” about the Crimean referendum.

On August 9, 2014, Ismet Yuksel, the agency owner and adviser to the head
of the Mejlis, was forbidden entering the peninsula for five years.®? QHA director
Gayana Yuksel was called to the Center for Countering Extremism on April 22, 2015
(“E" Center). The administrative proceedings were started against her for agency
publications in 2006 and 2009.

When Roskomnadzor had denied the registration, the AVDET Weekly Newspaper
had to stop publishing in full circulation on April 1, 2015. The circulation was re-
duced to 999 copies, since under Russian laws a non-registered newspaper may be
published with a circulation of less than a thousand copies. By that time Shevket
Kaybullayev, AVDET Newspaper editor-in-chief, had got four warning notices from
the Russian security bodies on inadmissibility of extremist actions.

The newspaper editorial office located at the building of the Mejlis of Crimean
Tatar people, was searched on September 16, and the next day the newspaper as
well as other organizations located in the building were ordered to leave the rooms
within 24 hours.®

¢ QHA Information Agency Moved to Kyiv / QHA, 01 Apr 2015 — http://gha.com.ua/ru/ob-
schestvo/informagentstvo-gha-pereehalo-v-kiev/144005/

82 |smet Yuksel, QHA General Coordinator Forbidden Entry to Crimea / QHA, 09 Aug 2014 —
htto://qha.com.ua/ru/politika/generalnomu-koordinatoru-gha-ismetu-yukselyu-zapreti-
li-vezd-v-krim/138875/

% Crimean Tatar Mejlis Given 24 Days to Evict / Krym.Realii, 17 Sept 2014 — http://ru.krymr,
com/a/26590238.html


http://qha.com.ua/ru/obschestvo/informagentstvo-qha-pereehalo-v-kiev/144005/
http://qha.com.ua/ru/obschestvo/informagentstvo-qha-pereehalo-v-kiev/144005/
http://qha.com.ua/ru/politika/generalnomu-koordinatoru-qha-ismetu-yukselyu-zapretili-vezd-v-krim/138875/
http://qha.com.ua/ru/politika/generalnomu-koordinatoru-qha-ismetu-yukselyu-zapretili-vezd-v-krim/138875/
http://ru.krymr.com/a/26590238.html
http://ru.krymr.com/a/26590238.html

Information Analytics Report (March 2014 — September 2019)

The paper moved to the regional office of Simferopol Mejlis. But on July 15 2016
Teyfuk Gafarov, a Mejlis member, who had supported the occupiers, and was ‘dep-
uty’ head of Simferopol administration at that time, damaged the lock on the office
door, and seized it in fact.

ESTABLISHMENT OF NEW CRIMEAN TATAR MASS MEDIA IN CRIMEA

On September 1, 2015, TV Channel MILLET created by the authorities of the
republic, began broadcasting, airing the programs in Crimean Tatar and Russian,
while the Crimean Tatar television and radio editorial office at the KRYM TVR BC
was closed down.

Then on November 20, 2015, the authorities launched a Russian-language news-
paper with the Crimean Tatar name “Meraba”, designated for the Crimean Tatar
audience. It is a weekly publication, with 1,000 copies circulation.

A new Crimean Tatar radio station- Vatan Sedasy- created by the authorities,
began to broadcast on February 13, 2017.%

Alternative

Under the total censorship and limited access of independent Crimean Tatar
media to work in Crimea, many Crimean Tatars began to receive information from
social networks, reading posts of leaders of the Mejlis, human rights experts and
civic activists.

However, Russia is trying to block this channel of information, too. For instance,
in February 2015, the popular group called “Crimea and Crimean Tatars” was first
blocked, and then deleted in the Russian social network Odnoklassniki. It consisted
of more than 14.5 thousand participants.

In addition, according to the lawyer of a number of political prisoners Emil
Kurbedinov, civic journalists who “video arrests, searches, detentions, lawsuits,
interview people and lawyers for posting on the Internet.” are brought to admin-
istrative and criminal liability on the peninsula. “We expect repressions against
these activists and" field "reporters,” said Kurbedinov.

OTHER PERSECUTIONS FOR EXPRESSING THE OPINION

For the first three years of the occupation of Crimea by Russia, independent
journalism on the peninsula was almost completely eliminated. Then the persecu-
tion of activists who posted pro-Ukrainian or critical materials on social networks
intensified.

® Crimean Tatar Radio Station Vatan Sedasy Received Frequencies to Broadcast in Major
Republic Cities / Kryminform, 27 Jan 2016 — http.//www.c-inform.info/news/id/34559

33


http://www.c-inform.info/news/id/34559

CRIMEA: FREEDOM OF SPEECH IN OCCUPATION

34

Together with intensifying the repressions against members of the Hizb ut-
Tahrir international Islamic party, squeezing streamers and other members of the
Crimean Solidarity public movement, who regularly cover politically motivated or
religious cases and publish photos and videos about this on the Internet, has also
increased.

The Crimean Solidarity participants are mostly persecuted under anti-extremist
and anti-terrorism laws.

For example, on May 21, 2018, Server Mustafayev, of the Crimean Solidarity
coordinator, was accused of a terrorist organization membership (Article 205.5-2
of the RF Criminal Code) — in the Hizb ut-Tahrir party. “Kievsky District Court” of
Simferopol decided to keep Mustafayev in custody.

Later, on December 13, 2018, he was placed at mental hospital for a month for a
forced psychiatric examination.® At the time of the book writing, Server Mustafayev
was convoyed from the Simferopol pre-trial detention center to the Rostov-on-Don
pre-trial detention center.

Internet publications become a reason for persecuting other activists that the
occupation government is not satisfied with. Anti-extremist and anti-terrorism
laws ares also used for these purposes, sometimes even retrospectively. The vague
wording and other serious drawbacks of the Russian legislation, that, disrespecting
the international humanitarian law norms, is enforced in Crimea, helps the occupa-
tion authorities abuse.

Thus, Ukrainian activists Igor Movenko and Larisa Kitayskaya became defen-
dants in criminal cases for their publications on social networks.

FSB men in Yalta detained Larisa Kitayskaya, a Ukrainian activist, and a mem-
ber of the Euromaidan-Yalta movement, on July 18, 2016.%° She was handed the
suspicion note of extremism and ethnic hatred incitement for pro-Ukrainian posts
on social networks. And on December 26, 2017, she was sentenced to two years
of probation for publishing on the social network Facebook (RF CC Article 282-1).
In March 2018, the Kremlin-controlled ‘Supreme Court of Crimea’ changed the sen-
tence to Larisa Kitayskaya, reducing the suspended sentence by two months — to
one year and ten months. When this articled was decriminalized on January 23,
2019, Larisa Kitayskaya.

% Lawyer: Server Mustafayev Called His Placing at ‘Mental Hospital ‘Punitive Psychiatry’
/Krym.Realii 14 Dec 2018 — https.//ru.krymr.com/a/news-server-mustataev-karatelnaya-psi-

hi« ATR»ia/29656233.htmll

% (HRG Review July 2016/CHRG — https.//crimeahrg.org/wp-content/uploads/2016/08/Crimean-
Human-Rights-Group_July_2016_RU.pdf


https://ru.krymr.com/a/news-server-mustafaev-karatelnaya-psihiatria/29656233.html
https://ru.krymr.com/a/news-server-mustafaev-karatelnaya-psihiatria/29656233.html
https://crimeahrg.org/wp-content/uploads/2016/08/Crimean-Human-Rights-Group_July_2016_RU.pdf
https://crimeahrg.org/wp-content/uploads/2016/08/Crimean-Human-Rights-Group_July_2016_RU.pdf

Information Analytics Report (March 2014 — September 2019)

Igor Movenko. Photo — Aleksandra Yefimenko

[ "] Yore
-

Following the decriminalization of this article Larisa Chita was dismissed
charges of ‘extremism on social networks’, but the she had been never returned
the equipment expropriated during the searches. Later she had to leave Crimea.

In April 2017, a criminal case was filed against Ukrainian activist Igor Movenko
under RF CC Article 280-2 — public calls for extremist activities committed using the
Internet. As a preventive measure, he was put under travel restrictions. On May 4,
2018, Pavel Krylo, a judge of the “Gagarinsky District Court” of Sevastopol, passed
a sentence on Movenko and sentenced him to two years in the general regime col-
ony. After the sentence, Movenko was deprived of liberty and sent to the detention
center in Simferopol. But on June 26, 2018, the ‘Sevastopol City Court’ considered
the appeal in the Movenko case and changed the sentence. Judge Vasiliy Avkhimov
sentenced him to two years (suspended) with a year of probation. Igor Movenko
was released from the detention center on June 28.

A criminal case against the activist was opened for a comment that he had
published in the summer of 2016 in the Crimea-Ukraine group on the VKontakte
social network. The post stated the need for coercive actions against those who
had participated in the occupation of Crimea. Earlier, Igor Movenko had openly
demonstrated support for the territorial integrity of Ukraine by placing Ukrainian
symbols on his bicycle. The criminal case was filed against Igor Movenko after
he had tried to get the fact of attacking him by a former Berkut unit men of
the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, investigated. The comment had been
published much earlier, but then did not attract the attention of the FSB. No case
was filed regarding the attack on the Ukrainian. Such actions demonstrate a

35



CRIMEA: FREEDOM OF SPEECH IN OCCUPATION

36

Ilmi Umerov. Photo — Yelena Lysenko/
Crimean Human Rights Group

v

selective approach of the occupying power to applying the anti-extremist laws
and prove a politically motivated persecution.

Another way to squeeze those who disagree with the actions of the Russian
Federation in Crimea is to persecute activists for quoting in the media. People who
have publicly expressed the view that Crimea remains the territory of Ukraine be-
come criminal defendants for calls for separatism, as this is presented.

For instance, representatives of the Crimean Tatar People Mejlis: llmi Umerov,
Suleyman Kadyrov and Eskander Bariyev became victims of such persecution under
Art. 280.1 — public calls to actions aimed at violating the territorial integrity of the
Russian Federation.

On September 27, 2017, llmi Umerov was sentenced to two years in the penal
settlement-colony for an interview with the ATR Crimean Tatar TV channel, where
he was speaking about the territorial allegiance of Crimea. lImi Umerov was also
forbidden for two years to be engaged in public activities and speak with the mass
media. On October 25, 2017, he was transferred to Turkey, and two days later he
arrived in Ukraine. Umerov was released by decision of the President of Russia, but
he was not handed any documents about this.

Suleyman Kadyrov, a member of the regional Mejlis of the Crimean Tatar People
in Feodosiya, was sentenced on March 1, 2018, to two years’ probation for a com-
ment on the social network: “Crimea is Ukraine, it has always been, is and will
be!”. The “court” also forbade him to be a community organizer for two years.



Information Analytics Report (March 2014 — September 2019)

Eskender Bariyev, head of the Crimean Tatar Resource Center Board and a
member of the Mejlis of the Crimean Tatar People, was out by the Russian oc-
cupation authorities of Crimea on the international wanted list on January 29,
2019. After the occupation, Bariyev had to move to Kyiv. A criminal case has
been filed on him under the same RF CC Article 280.1-2. On December 24 2018
‘Kievsky District Court of Simferopol’ remanded E.Bariyev ‘in custody for two
months since the day of extradition to the RF territory or since the day of deten-
tion on the RF territory”.

Such a persecution contradicts the concluding observations of the UN Human
Rights Committee, that called on the Russian Federation to apply anti-separatism
legislation in accordance with Art. 19 of the ICCPR, and not use it to intimidate per-
sons who criticized the foreign policy of the state, including in the Crimea context.®

On June 10, 2019, Sergey Romanov, a judge of the ‘Nakhimovsky District Court of
Sevastopol’, sentenced Valeriy Bolshakov, a resident of Sevastopol, to two years
and six months of imprisonment (suspended) with a 2 years’ probation period for
publications in which he had expressed his dissatisfaction over the actions of the
Russian authorities and Russian President VIadimir Putin.

In the verdict the judge referred to the opinion of expert I.V.Tarzhmakova, who
stated that Mr. Bolshakov ‘had got to make comments provoking coercive actions
against a group of ‘representatives of the authorities’.

In total, during the occupation period at least 29 activists have been hold crimi-
nally and administratively liable for the Internet publications and comments in the
mass media.

For example, under RF CoAO Article 20.3 — propaganda or public demonstration
of Nazi attributes or symbols, or attributes or symbols of extremist organizations,
or other attributes or symbols, which propaganda or public display is prohibited
by federal laws. So, for the demonstration of the Hizb ut-Tahrir symbolism, which
is not prohibited in Ukraine, at least 12 judgements have been awarded since the
beginning of the occupation. Some of the persecuted are active public figures on
the peninsula. For instance, the lawyer of some Crimean political prisoners Emil
Kurbedinov, Crimean Tatar activists Marlen Mustafayev, the Kulametov family.
Punishments imposed on them range from penalties of RUR1,000 to 12 days’ ar-
rest. 12 judgements on these cases are eight arrests and four penalties.

 RF put Eskender Baliyev, Member of the Mejlis of the Crimean Tatar People, on Wanted
List /CHRG, 13 Feb 2019 —https.//crimeahrg.org/chlena-medzhlisa-krymskotatarskogo-naro-
da-eskendera-barieva-rf-obyavila-v-rozysk/

8 Concluding observations on the seventh periodic report of the Russian Federation, p.
20/ UN, 28 Apr 2015 — https.//bit.ly/27DBA3h

37


https://crimeahrg.org/chlena-medzhlisa-krymskotatarskogo-naroda-eskendera-barieva-rf-obyavila-v-rozysk/
https://crimeahrg.org/chlena-medzhlisa-krymskotatarskogo-naroda-eskendera-barieva-rf-obyavila-v-rozysk/
https://bit.ly/2ZDBA3h

CRIMEA: FREEDOM OF SPEECH IN OCCUPATION

38

Herewith, the posts with the Hizb ut-Tahrir symbols the Crimean Tatars were
fined and arrested for, had been mostly published even before the occupation of
Crimea. Some of them did not have a large number of views and reposts, some had
been deleted before the judgement was awarded. Nevertheless, such cases mostly
ended with arrests for a period of five, ten or 12 days.

Crimeans are also fined under RF CoAO Article 20.29 — production and dissem-
ination of extremist materials. The punishment is mainly imposed for dissemina-
tion the printed documents, songs and other works of art that are recognized as
extremist in the Russian Federation. While in Ukraine most of them are not forbid-
den, and the Crimeans, before the occupation, might freely disseminate them, not
violating the laws of their country.

After the occupation, at least 22 court judgements have been awarded on pun-
ishment for the storage of literature, which is not prohibited in Ukraine. This is
the literature of Jehovah's Witnesses, books about Islam and anarchism. Crimeans,
Aleksey Shestakovich and Ivan Markov, were sentenced to 10 days’ arrest each, for
books on the anarchism. Anarchist Sergey Vasilchenko was also sentenced for 10
days’ arrest for publishing songs by La Vida Cuesta Libertades titles ‘Black Terror’
and ‘Farewell to Capitalism!’

Punishing the Crimeans with administrative arrests for music, literature and
Internet posts that are not prohibited in Ukraine is unacceptable and can be equat-
ed to a criminal prosecution for freedom of expression, as the punishment is asso-
ciated with deprival of liberty.

The result of such Russian policy is that it becomes dangerous for the Crimeans
to express their opinion. The practice of punishing the Crimeans administratively
for freedom of expression shows that in many cases these punishments are polit-
ically motivated.



Information Analytics Report (March 2014 — September 2019)

39



Ms.Iryna Siedova
Ms. Tatyana Pechonchyk
Ms. Tatyana Rikhtun

CRIMEA: FREEDOM OF SPEECH IN OCCUPATION

Information Analytics Report on persecuting
journalists and bloggers within the Crimean
Peninsula territory

March 2014 - September 2019



© Crimean Human Rights Group NGO
© ZMINA Human Rights Center NGO



	_3dy6vkm
	_wz8q18eo9xwy
	_onpg0ihrypxz
	_1t3h5sf
	_cexo02g3ehow
	_4d34og8
	_2s8eyo1
	_17dp8vu
	_3rdcrjn
	_26in1rg
	_GoBack
	_kn5p5f3t6a7o
	_ak9hy0h6e7y1
	_sggghz2xu1l
	_49x2ik5
	Introduction
	Methodology 
	Executive Summary
	Conclusions and Recommendations
	Conclusions
	Recommendations

	Overview of major trends
	Legislative restrictions of freedom of speech and expression due to enforcement of the Russian laws in Crimea
	Blocking Ukrainian Mass Media
	TV Channels and Radio Stations
	Internet outlets

	Situation with Crimean Tatar mass media
	Fight with «QHA» IA and Avdet Newspaper 
	Establishment of new Crimean Tatar mass media in Crimea
	Alternative


	Other persecutions for expressing the opinion


